Hemma

Toppen mot botten i Uppsaladerby

22 december 2017 15:00
Matchguide

Det vankas derby under annandagen när Sirius gästar Storvreta. Och frågan är om gästerna kan få Storvreta på fall och på så sätt bygga på sin segersvit? Ni kan i alla fall räkna med ett hett derby med mycket känslor och en kamp in i det sista.

Storvreta - Sirius

Tisdag 15.00 IFU Arena

Fem senaste Storvreta: V, F, V, V, V

Fem senaste Sirius: V, V, V, F, F

Storvreta jagar serieledande Falun och är i skrivande stund fem poäng efter Dalalaget. Hemmalaget studsade tillbaka på vinnarspåret senast när man gästade AIK, segern satt dock långt inne men Henrik Stenberg avgjorde matchen sent i den sista perioden. Noterbart är att Storvreta endast förlorat fyra matcher denna säsong, två av dem efter förlängning. Och i fem av de tretton vinsterna har Uppsalalaget gjort exakt tio mål.

Sirius som gick tungt i inledningen har nu radat upp en svit på tre raka segrar, det är den längsta segersviten denna säsongen. Gästerna ligger just nu på en tolfte plats och har fem poängs marginal ner till Örebro under strecket, den marginalen vill man nu utöka och på så sätt kunna krypa närmare en slutspelsplats. Just nu är det Dalen som innehar den sista platsen med 25 inspelade poäng, sju poäng mer än Sirius.

Senast de båda lagen drabbades samman vann Storvreta, men den segern satt långt inne. Matchen fick nämligen avgöras i förlängning, då klev Jesper Berggren fram och avgjorde matchen genom att göra 5-4 till Storvreta. Räkna med ett hett möte även under tisdagen.

Du ser alla matcher från SSL Herr live på webben. Följ Storvreta-Sirius via SSL Play.