Robin Nilsberth ”Vi har något stort på gång med Storvreta”

5 februari 2018 08:37

VM-kvalet är över och Sverige är klara för VM i december. Robin Nilsberth avslutade med hattrick mot Slovakien och får sammanfatta kvalet och blicka mot Höllviken.

Du fick avsluta VM-kvalet med ett hattrick mot Slovakien?
─ Det kändes bra såklart. Men framförallt att vi till slut gjorde vad vi skulle, vinna gruppen och ta oss till VM, berättar Robin Nilsberth.

Vad tycker du om Sveriges insatser i Nitra?
─ Bra i stora drag. Med den nya staben har det kommit en del nya idéer som ska omsättas från teori till praktik. Vidare har vi startat upp VM-året, skolat in några nya spelare i landslagsverksamheten och fått ännu en samling under bältet. En bra vecka!

Och dina egna?
─ Min egna insats går i linje med lagets. Spelat alla matcher och bidragit med rejält spel och en del poäng. Vi lite mer rutinerade spelare har också ett ansvar att visa vilken nivå som krävs och vad det förväntas av en landslagsspelare. Jag är nöjd med min insats.

**Snackats en del om kvalets vara eller inte vara, vad tycker du? **
─ Tycker att diskussionen borde vara en ickefråga. Om vi vill att innebandy ska bli en större sport är det väl självklart att flera länder ska få vara med för att se och lära, jag tror därför inte på ett egoistiskt tankesätt om att vi är för överlägsna. Vi har sett hur våra motståndare firat, jublat och sjungit sånger efter matcherna mot oss. Åker de tillbaka till sina klubbar och sprider intrycket, har innebandyn vunnit. Jag tycker också att vi respekterat våra motståndare på ett bra sätt genom att hela tiden spela på hundra procent, fortsätter Robin Nilsberth.

Kul att komma tillbaka i tränings med Storvretagänget?
─ Absolut, vi har något stort på gång med Storvreta och nu går vi snart in i säsongens roligaste del.

Närmast i SSL väntar bortamatch mot Höllviken, vilka förväntningar har du där?
─ Tuff match som vanligt i SSL. Serien är jämn och de slåss väl både för sin överlevnad och jakten på slutspel. Efter ett uppehåll krävs det lite extra, men vi kommer vara redo!

Närmast väntar bortamatch mot Höllviken på söndag innan Storvreta spelar hemma i IFU Arena igen på tisdag 13 februari, då är det dags för toppmatch mot Pixbo Wallenstam.