Övertidsseger hemma mot Örebro!

11 januari 2018 21:30

Mitt i matchen satt Niklas Winroth 3-0 och känslan var att Storvreta hade kontroll över matchen men man kan aldrig slappna av i världens bästa liga. Örebro kom ikapp och förbi men med fyra sekunder kvar tog Valdemar Ahlroth matchen till övertid och Winroth kunde sen avgöra, 7-6 till Storvreta på övertid.

Den första perioden drar igång i hög fart och Storvreta skapar mycket chanser. Det är flera gånger som man ser bollen dansa framför Adrian Kodelja i Örebros mål men han gör fler fina räddningar. Dryga fyra minuter in sätter Jimmie Pettersson 1-0 efter en tilltrasslad situation och när klockan närmar sig 12 minuter gångna av den första perioden kommer 2-0 genom Valdemar Ahlroth som drar in bollen utifrån. Örebro är inte ofarlig och Viktor Klintsten ställs på en del prov genom bland andra Simon Jirebeck. Ynglingen Emil Ruud bryter sig nästan loss till ett friläge men Kristian Adolfsson är snabb och resolut i försvaret och får med sig bollen.

I den andra perioden kommer det desto fler mål men först när vi närmar oss periodens femtonde minut. Simon Jirebeck reducerar i powerplay till 3-1. Några minuter kommer 4-1 när Storvreta vänder på spelet och Ahlroth viker ut bollen till Mattias Samuelsson som kommer i fart och sätter bollen i öppen kasse. Jirebeck sätter sen sin andra för matchen när Simon Palmén hittar honom helt ren i slottet, 4-2. Men innan perioden är över kämpar Tobias Gustafsson rejält och får tillslut fram bollen till Jimmie Pettersson som sätter 5-2 vilket också är resultatet efter två perioder.

I inledningen av den tredje perioden får Örebros Suad Sofovic ett rent läge från vänsterkanten men Klintsten räddar. För Storvreta är Ahlroth nära att utöka ledningen med avslut mycket nära mål. Men 5:55 in i tredje sätter Örebro 5-3 genom Simon Palmén och några minuter senare kommer också 5-4 från nära håll genom Lukas Eldholm. 9:13 kommer sen Markus Lindgjerdet fri från högerkanten och lägger upp den i krysset, assisterad av ingen mindre än Joel Kanbjörk. Strax därefter har Albin Sjögren en fin chans som räddas. Med strax under två minuter kvar kommer Örebro i en kontring och Palmén lägger över bollen till Daniel Hellqvist som sätter den, i samband med målet åker dessutom Alexander Rudd ut. Men matchen är inte över. Storvreta tar ut Klintsten och satsar stenhårt, när man får med sig en utvisning på Örebro med 12 sekunder kvar kan Ahlroth sätta kvitteringen med blott 4 sekunder kvar av tredje.

Det tar sen bara 36 sekunder för Niklas Winroth att avgöra, 7-6 till Storvreta på övertid.

Matchstatistik Storvreta IBK vs Örebro Kings 7-6 på övertid

Närmast väntar bortamatch mot IBK Dalen på onsdag, en match ni ser på SSLPlay, sen är det dags för ett klassisk möte med nya kombatanter, Storvreta mot AIK söndag den 21 januari 16:00.