Seger i annandagsderbyt inför storpublik!

26 december 2017 17:20

Nästan 2500 person var på plats för att bevittna det första annandagsderbyt! Även om matchen inledningsvis var målsnål var stämningen på topp och Storvreta tog tillslut hem segern med 6-3 efter två mål i boxplay.

Den första perioden öppnar i full fart, lagen turas om att pressa och Red Eagles leder 2474 personer som lyfter fram Storvreta men även Sirius har en skara fans som hörs väl. Chanserna finns men i inledningen är båda målvakter, Viktor Klintsten för Storvreta och Tobias Steineck för Sirius ruggigt täta. Men när Storvreta får läge i powerplay trycker Jimmie Pettersson in 1-0 för Storvreta. Chanserna fortsätter komma till publikens förtjusning men nästa mål kommer först i periodens slutminut när Sirius Jakob Drews tar sig fri och får in bollen mycket snyggt, 1-1 efter en period.

I den andra perioden fortsätter lagen att kriga, det märks att det är ett derby! Enda målet kommer en sekund från periodens mittpunkt och det är Sirius Johan Widh som krigar in bortalagets ledningsmål, 1-2 efter två perioder.

I den tredje perioden krävs det ett powerplay för att det ska bli mål. Dock är det inte laget som är övertaligt som nätar under Storvreta kvitterar i boxplay efter att Victor Andersson hittat Tobias Gustafsson i boxplay, 2-2 efter dryga fem minuter av den tredje perioden. Men Storvretas lycka är kortvarig då Johan Elfving trycker in 2-3 tre minuter senare. Storvreta pressar på och när trycket är som värst åker Albin Sjögren ut. Sirius spelar kontrollerat i inledningen av sitt powerplay men än en gång sticker Storvreta upp och gör mål i boxplay! Med strax över fem minuter kvar av perioden sätter Andersson 3-3. Och nu är matchen Storvretas! 16:19 gör Pettersson sitt andra mål i matchen och efter 17:16 fullbordar han sitt hattrick! Stenberg får sen avsluta matchen med mål i öppen kasse och segern skrivs till 6-3.

Matchstatistik Storvreta IBK vs IK Sirius IBK 6-3

Närmast väntar bortamatcher mot IBF Falun och Team Thorengruppen innan det är dags för hemmamatch mot Örebro Kings torsdag den 11 januari 19:00!