Ella Johansson “Kommer krävas en hundraprocentig insats”

21 augusti 2022 18:30
Dam

Ella Johansson sammanfattar Allsvenskalagets matcher i helgen och blickar mot Svenska Cupen på tisdag.

Hur skulle du sammanfatta helgens matcher?
− Först och främst roligt att spela match igen och vara i gång efter sommaren. Jag tycker att laget står för två mycket stabila insatser som innehöll många fina prestationer. Vi fick möjlighet att gnugga på vårt spel i båda matcherna och samtidigt bygga en bra känsla inför fortsättningen, berättar hon.

Vad tycker du om dina egna insatser?
− Vi har lite nya konstellationer och spelsätt som både jag och laget börjar hitta rätt i vilket känns bra att vi gör så pass tidigt på säsongen. Jag behöver självklart komma tillbaka in i matchtempot men har varit väldigt kul att spela matcher igen och få bidra.

Hur såg helgens upplägg ut i övrigt?
− Vi lämnade IFU under fredag eftermiddag och landade i Mariestad på kvällen där vi käkade gemensam middag. På lördag var vi uppe tidigt, snackade ihop oss innan domarna blåste i gång första matchen klockan 10. Därefter åt vi lunch och vila lite innan andra matchen startade klockan 15. På lördag kväll hade vi lite lagaktiviteter som böjd på det mesta i Mariestad centrum. På söndag packade vi ihop, körde en lagsamling med genomgång där vi avslutade med att sätta rutiner och mål inför säsongen innan vi rullade hemåt igen.

Vad tar ni mer er från helgen?
− Vi fick med oss två bra genrep som vi kan dra lärdom ifrån och bygga vidare på framöver. Vi har med oss en bra känsla till tisdagens match och ytterligare energi inför säsongen. Vi åker från Mariestad med både nöjda spelare och ledare, en lyckad och framför allt nyttig helg för laget helt enkelt, avslöjar Ella Johansson.

Närmast Svenska Cupen mot Gävle, vad tror du det blir för match?
− Svårt att veta vad det blir för match men vi vet att det kommer krävas en hundraprocentig insats från vår sida för att vi ska vinna. Jag har inte mött Gävle men delar av laget mötte dem förra året i division 1 och vi vet att det är ett bra lag. Men Gävle har också förändringar i truppen så vad det blir för match får vi se på tisdag.

Vad blir viktigt för seger?
− Det kommer vara viktigt att vi är noggranna med återhämtningen nu efter helgen så att vi är förberedda och fräscha för en ny fight. Vi behöver också fortsätta gnugga vidare på det vi byggt upp fram till nu och ta vid där vi avslutade helgen. Gör vi det i kombination med hårt slit i 60 minuter hoppas jag att vi är det lag som får fira efter slutsignalen, avslutar hon.

På tisdag väntar match i Svenska Cupen mot Gävle GIK 18:30 i IFU Arena, läs mer här.