30 Dec 1 match
27 Jan 1 match

Storvreta IBK:s integrationsprojekt

Örnarna-Innebandy för alla
Att tillhöra Storvreta IBK har stärkt spelarna i Örnarna. Det märker vi när spelarna stolt drar på sig Storvretatröjan. Ungdomar som spelar i Örnarna får känna att de tränar på riktigt och med goda villkor, under förutsättningar som passar dem!

Storvreta IBK ska vara en förening för alla, en förening där alla barn, ungdomar och unga vuxna ska erbjudas möjlighet att spela innebandy. För unga med funktionsnedsättning finns förutom de åldersindelade lagen i Storvreta IBK också en riktad innebandyverksamhet. Idag är ca.50 barn, ungdomar och unga vuxna aktiva i SIBK Örnarna.

Många av deltagarna deltar i serie- och cupspel. Verksamheten drivs i nuläget av ett ledarteam bestående av projektledare, tränare och föräldrarepresentanter. Föreningen skapar på detta sätt ett idrottsligt alternativ för unga och unga vuxna med funktionsnedsättning. Det är viktigt att understryka, att denna verksamhet på många sätt är integrerad med föreningens övriga innebandyaktiviteter.
Vårt fokus är att skapa meningsfull fritidssysselsättning för personer med funktionsnedsättning. Vi vill ge möjlighet för personer med funktionsnedsättning att växa, bygga självförtroende och relationer genom att erbjuda innebandy i en trygg miljö. Örnarnas verksamhet innehåller mycket glädje och en stark gemenskap.

I samarbete med Fyrisgården driver SIBK även ”Innebandykul”, en öppen och kostnadsfri verksamhet med fokus på rörelseglädje. Ett pass vänder sig till ungdomar och unga vuxna med funktionsnedsättning och det andra passet vänder sig till barn. Den senare är en nysatsning där ambitionen på sikt är att ska skapa ett lag för barn med funktionsnedsättning inom Storvreta IBK. Dessa två grupper är en viktig rekryteringsbas till Örnarna.

Under säsongen så arrangerar SIBK även:

Storvretacupen är världens största innebandycup. Säsongen 2019/2020 deltog totalt 18 st Paracup- och Special Olympics lag. Några av dessa var internationella lag från Ukraina och Norge. Dessa lag deltar under samma förutsättningar som andra lag och delas in i lätt och svår grupp.

Storvreta IBK samarbetar sedan flera år tillbaka med Fyrisgården inom dessa områden:
-    Camp Fyrisgården - Öppen innebandyträning för ungdomar och unga vuxna samt en grupp för barn.
-    Utbildningssatsning för SIBK Örnarnas ledare
-    Storvretacupen - Mika Kohonen Trophy
-    Summercamp – Innebandy- och kulturläger.
-    Fritid för alla - aktivitetsdag

Mika Kohonen som tidigare spelade i Storvreta IBK och som numera spelar i finska laget SPV är laget Örnarnas ”beskyddare”. Han förklarar betydelsen av att alla ska ha tillgång till idrotten såhär:

"För mig är kärleken till idrotten i allmänhet och innebandyn i synnerhet något som jag vill att alla ska få ta del av, på lika villkor. Den glädje till sporten som Örnarnas spelare har visat de gånger jag har besökt deras träningar önskar jag att alla får känna” Jag har en kusin som har en utvecklingsstörning, så jag vet på nära håll vad det innebär och vilka hinder samhället ibland sätter upp för dessa ungdomar.  Innebandyn har gett mig så otroligt mycket genom åren, och kan jag ge något litet bidrag tillbaka gör jag ödmjukt och tacksamt det."

Projektledare för Storvreta IBKs projekt ”Innebandy för alla”:
Linnéa Aveholt
E-post: [email protected]