Sammanfattning av Ungdoms-SM!

8 april 2024 15:40
Förening

Under helgen har F16 och P16 spelat USM i Växjö och slutat på en elfte- respektive niondeplats av alla lag i hela Sverige. Tränarna sammanfattar nu helgen för lagen.

Fredrik Nybäck, tränare P16 berättar.
Då var USM över för den här gången. Det har varit en häftig resa från första kvalet till finalhelgen i Växjö.

Vi visste att vi hade hamnat i en mycket jämn grupp och att det skulle bli tuffa matcher. Turneringen startar med en nyckelmatch mot Falun. Falun som vi vet är ett bra lag och vi har haft tuffa och jämna matcher mot under säsongen.

Det blir en match i högt tempo där vi skapar tillräckligt många målchanser för att vinna men tyvärr gör vi inte mål på lägena vi skapar. Falun gör en bra match och sätter sina chanser. Andra matchen mot ett duktigt Pixbo blir en tuff match där vi sliter och sätter försvaret bra. Tyvärr får vi inte träff i anfallsspelet och skapar lite för lite klara lägen för att vinna.

Efter den andra matchen så gick luften ur lite i gruppen då avancemanget var omöjligt. Tycker ändå att killarna och laget samlar sig på ett imponerande sätt och går ihop och vinner sedan sista gruppmatchen mot Grums. I placeringsmatcherna så vinner vi först mot Hagfors och sedan Warberg i den sista matchen och slutar på en 9:onde plats i Sverige.

Jag och hela ledarstaben är otroligt stolta över killarna och deras framsteg de gjort under hela säsongen. Det är mycket små marginaler som gör att vi inte går vidare ifrån gruppen i helgen och jag tycker att vi hade lite stolpe ut den här gången tyvärr. Vi vinner tre av fem matcher under finalhelgen och att sluta 9:a i Sverige är jättestark av killarna där tre fjärdedelar av laget också är Storvretafostrade från början.

Vi gör en fantastisk säsong och har haft en strålande utveckling både individuellt och som lag. Nu tar vi lite vila så är vi redo att dra igång igen i maj.

Mikael Persson, tränare F16 berättar.
Vi var riktigt taggade inför USM i Växjö! Vi åker dit med en bra känsla, och vet att vi kan gå långt i turneringen om vi får allt att stämma.

Vi visste också att vi hamnat i en svår grupp, tillsammans med Värmdö, CL-98, och Onsala.

Första matchen möter vi Värmdö, en match som vi kontrollerar bra, ger inte motståndarna nått utrymme, och är snabba i våra omställningar, vi vinner rättvist med 2-0, en bra och skön första match.

I den andra gruppspelsmatchen möter vi CL-98, en motståndare som är riktigt bra, den här matchen är betydligt tuffare, den innehåller mycket högre tempo ifrån båda lagen, tuffare närkamper, första perioden var CL-98 klart bättre än oss. Dock bara underläge 3-2 efter första.

Vi pratar om att få upp bolltempot i passningsspelet och börja skjuta mera i paus. Sagt och gjort, vi är betydligt hetare i andra perioden, vi kvitterar till 3-3 och skapar en hel del målchanser för att ta ledningen, men tyvärr går bollen inte i mål. Istället gör CL-98 4-3 med några minuter kvar. Vi är nära att kvittera i 6 mot 5, men bollen går i stolpen. Sur förlust.

I den tredje och sista gruppspelsmatchen möter vi Onsala, som har två förluster på kontot. Vi är det klart bättre laget, spelar bra innebandy, och leder matchen med 5-3, när det är cirka tre minuter kvar, då åker vi på en utvisning. Cirka 30 sek senare ytterligare en väldigt tveksam utvisning, vi kämpar på bra i boxplay, men det blev för tufft. När Onsala dessutom plockar målvakten, så i spel 6 mot 3 gör dom 4-5, och i spel 6 mot 4 blir tyvärr 5-5, då återstår det cirka 1 minut kvar av matchen, och vi behöver nu vinna matchen för att gå vidare till kvartsfinal, då

Värmdö vann lite överraskande mot CL-98, som vi tyckte var mycket bättre än Värmdö. Vi skapar ett jättetryck mot Onsalas mål och gör också ett 6-5 mål med cirka 20 sekunder kvar men domarna dömer bort målet, för slag på målvakten, vilket vi inte alls håller med om. Matchen slutar 5-5 och därmed slutar vi 3:a i gruppen och är utslagna. Tilläggas bör att domarna ber om ursäkt vid ett senare tillfälle, då de sett sekvensen på målet som dömdes bort, att det var ett korrekt mål.

Nu blir det istället placeringsmatcher om plats 9-12.

Vi möter Sirius och det är en otroligt jämn match, båda lagen är starka i försvaret, och det är riktig kämpamatch, som slutar oavgjord 4-4 vid full tid. Det blev förlängning blev det och även den blev oavgjord och matchen fick avgöras på straffar, där drar Sirius det längsta strået och vinner med ett mål.

I den sista placeringsmatchen möter vi Sundsvall och nu är det inget snack om saken vi vinner rättvist med 6-3 och får avsluta USM med en vinst.

Sammanfattningsvist så är det väldigt små marginaler som avgör att vi missar kvartsfinalen och det är riktigt surt då vi även känner oss bortdömda på felaktiga domslut. Men vi kommer igen!

Det här laget har gjort så många fina insatser under säsongen, b.la vinst i Hagunda Cupen, och vi vinner division 2 så division 1 väntar nästa säsong för detta unga talangfulla lag.

Snart börjar försäsongen!