Våra kaptener i Allsvenskan!

2 september 2023 06:13
Dam

Dags att presentera våra kaptener på dam- och herrsidan. Vi inleder med damernas kaptener som ska leda laget i Allsvenskan.

Kaptensgruppen hos damerna består av Selma Frykholm, lagkapten, Charlotte Bravo, assisterande lagkapten och Jenny Larsson, assisterande lagkapten.

Var och en har fått svara på två frågor fokuserade på sin kaptensroll under säsongen.

Selma Frykholm berättar.

Vad gör dig till en bra kapten?
– Om jag är bra eller inte ligger främst hos andra att bedöma men inom laget tror jag starkt på att vara uppmärksam på att gruppen mår bra och drar åt samma håll, samtidigt som jag ska föregå med gott exempel både på och av plan. Utåt har jag märkt av ett stort ansvar i bemötandet av supportrar, ungdomsspelare, domare och andra man möten så där jag vill fortsätta vara en bra representant för klubben.

Vad blir viktigt för dig som kapten under säsongen?
– Storvreta är alltid det laget som alla vill slå men till årets säsong är förväntningar höga, både på oss själva och utifrån. Vi är flera i laget med ledande roller som tar ansvar och ställer krav vilket kommer bli viktigt för att nå våra mål. För mig hamnar ansvaret extra mycket på att vi arbetar mot målet tillsammans som en samlad enhet.

Charlotte Bravo berättar.

Vad gör dig till en bra assisterande kapten?
– Jag skulle nog säga att jag är bra på att stötta upp både på och utanför planen. Både för Selma som lagkapten samt spelarna och coacherna.

Vad blir viktigt för dig som assisterande kapten under säsongen?
– Det blir dels viktigt för mig att ha en bra dialog med coacherna och laget men även att snappa upp önskemål och se till att alla blir hörda. Sen blir det självklart även viktigt att prestera på plan och bidra till en bra träningsmiljö. Jag hoppas på att kunna axla den rollen på ett bra sätt!

Jenny Larsson berättar.

Vad gör dig till en bra assisterande kapten?
– Jag skulle säga min hängivenhet och att jag bryr mig om min omgivning. Jag har också varit i det här laget rätt så länge nu, vilket gör att det känns ganska naturligt att få ett lite större ansvar.

Vad blir viktigt för dig som ass kapten under säsongen?
– Min förhoppning är att jag föregår med gott exempel och stöttar upp där det behövs. För mig kommer det också bli viktigt att vara lyhörd och tillsammans med laget sträva efter att vi som grupp utvecklas.