Storvretaseger i tuff match mot Hagunda!

18 januari 2019 20:12
Dam

Det blev seger för Storvreta med 4-3 under kvällens derby i division 1. Matchen var jämn nästan hela vägen och det var först i slutminuterna som segern kändes säkrad.

Storvreta tar initiativet tidigt och har mycket av spelet. Dryga tre minuter in i matchen får Rebecka Larsson bollen precis till höger om slottet och hon slungar in 1-0. Några minuter senare har Hagundas lagkapten Anna Gardsiö en rejäl chans men Tilda Olsson i Storvretas mål räddar. Men efter 7:15 skottar Idah Orebrand från backplats och bollen letar sig in via ribban. Några minuter senare tar dessutom Hagunda ledningen efter en vass spelvändning. Storvretas lagkapten Amanda Gezelius tar sen saken i egna händer och tar fart från egen planhalva, stormar fram och trycker in 2-2 med minuter kvar av första.

I inledningen av den andra trycker Johanna Larsson in en retur på Rebecka Larsson skott, 3-2. Matchbilden håller i sig där Storvreta har mycket boll och Hagunda spelar en tight defensiv men pressar också högt när läge ges men söker framförallt kontringar. Bland andra Jenny Tollsten har en riktigt fin chans för Storvreta i andra men resultatet står sig. Hagundas stora chans kommer i slutminuten när de får med sig en utvisning men Olsson håller tätt.

Även den tredje perioden är målsnål. Mycket tack vare en storspelande Felicia Pernodd i Hagundas mål. Hon visar sig mänsklig när hon rullar ut en boll på halvfart som Johanna Larsson snapar upp men målet uteblir. Dryga halvvägs in i tredje perioden får Hagunda ett farligt frislagsläge men Emma Johansson täcker skott föredömligt. Med dryga fem minuter kvar av perioden kommer Erika Palmeby i full fart och hittar över till Jenny Larsson som störs precis i avslutsögonblicket. Istället kan Palmeby själv trycka in 4-2 i sekvensen efter. Hagunda tar timeout och pressar på i slutminuterna vilket ger resultat. Paulina Löf trycker in en retur på backskott med just över två minuter kvar av matchen. Storvreta håller sen mycket boll och vinner tillslut med 4-3.

Närmast väntar bortamatch mot Arlanda på lördag den 26 januari 14:15 i Ekilla Sporthall. Sen på lördag 2 februari är det dags för ny hemmamatch när Storvreta tar emot Alunda klockan 11:00 i IFU Arena A.