Idag 1 match

Seger i tight match mot Stenhagen!

26 februari 2019 21:18
Dam

Storvreta vann borta mot Stenhagen med 5-6 under tisdagskvällen men det satt långt inne. Det stod 5-5 efter två perioder och det var först i powerplay i slutet av matchen som segern kunde säkras.

Storvreta tar tidigt spelmässigt kommando men Stenhagen står emot bra och skapar chanser även de. Det är också hemmalaget som hittar nätet först. 1-0 kommer genom Storvretabekantingen Moa Björk som får bollen av Jennifer Lundblad i slottet och trycker in den. Efter dryga sju minuter kommer kvitteringen genom Amanda Gezelius som avslutar från backplats. Kort efter kommer också 1-2 genom Fanny Schenning som trycker upp den i krysset. Stenhagen får chansen i powerplay och just när Storvreta verkar lyckats överleva läget får Stenhagen in kvitteringen efter en tilltrasslad situation bakom mål. Men efter en forcering i slutminuterna av perioden kan Emma Johansson trycka in 2-3 genom ett rejält skott från backplats.

Det tar sen bara 34 sekunder av den andra för Stenhagen att kvittera. Efter några snabba pass hittar de in i mitten där Linnéa Carlsson sätter 3-3. Dryga fem minuter in hittar Amanda Gezelius över till Jenny Tollsten men Teresia Broberg i Stenhagens mål slänger sig och räddar. Storvreta har stora delar av spelet även i den andra perioden och verkar tidvis ha powerplay trots att det är spel fem mot fem. De sista fyra minuterna av den andra perioden är vilda! Lagen turas om att göra mål och helt plötsligt står det 5-5 med en period kvar att spela.

Storvreta inleder matchen på tre formationer men i tredje går de ner på två och skapar otrolig press. Storvreta radar upp chanserna och avsluten men Teresia Broberg är en vägg i stora delar av perioden. Det krävs powerplay för att Storvreta ska kunna ta tillbaka ledningen. Med strax över sex minuter kvar att spela kommer 5-6 genom Johanna Larsson i powerplay. Storvreta tar time out efter målet för att säkra upp avslutningen av matchen. Plötsligt har Stenhagen en del boll och skapar en handfull chanser men Thilda Olsson täpper igen i matchens slutminuter och Storvreta får med sig tre poäng.

På lördag väntar ny bortamatch, 16:30 är det dags för match mot Gävle GIK i Gavlehov!