Jenny Tollsten ”Vi måste se till att vinna”

5 februari 2020 06:58
Dam

Jenny Tollsten, som brukar hittas på centerposition, stod för en hyllad backinsats mot RIG. Nu får hon berätta om matchen och blicka mot lördagens bortamatch mot Åkersberga.

Berätta om segern mot RIG.
− Från en riktig plattmatch på lördagen mot Dalen till en otroligt skön seger på söndagen. Det är en svårspelad match då vi möter ett löpstarkt lag som vanligtvis har lätt för att göra mål. Men vi spelar med hjärtat på utsidan i 60 minuter. Vi bjuder inte på något finspel utan snarare tvärs om. Vi kämpar tillräckligt för att göra två mål och ger oss fan på att inte släppa in fler än ett mål.

Du har hyllats för din insats på backplats, hur var det att spela back?
− Jag älskar att spela back, superkul! Man får ha mycket boll och styra spelet både offensivt och defensivt, fortsätter Jenny Tollsten.

Är det något du gjort tidigare?
− När jag klev upp från flicklag till damlag i 12 till 13-års åldern så fick jag påbörja en backkarriär som fortsatte i två säsonger och efter det var jag tillbaka på min position som center. Annars har jag hoppat in som back vid behov. I Storvreta har jag endast spelat en match som back tidigare och det var när vi mötte Notviken borta.

Närmast Åkersberga borta, vad tror du krävs för tre nya poäng?
− Matchen mot Åkersberga kommer vara tuff. Vi har haft svårt att göra mål och haft oflyt med bollstudsarna. Vi behöver gå in med hundra procent vilja och använda oss av våra spetskvaliteter för att bestämma hur matchen ska sluta. Vi får inte spela för att försöka vinna, utan vi måste se till att vinna. Det som krävs är att vi gör mål på våra lägen, konstaterar hon.

Får vi se dig på backplats då med?
− Formationerna är ännu inte satta så pass säkert att vi spelare fått reda på det ännu. Jag tränade som back i måndags, men vi får se vad resten av veckan och helgen har att erbjuda!

Bortamatchen mot Åkersberga drar igång 12:00 på lördag i Åkersberga Sporthall, en vecka senare väntar dubbelmatchen som inleds med derby i Allsvenskan Östra mot Alunda följt av SSL-match mot Växjö. Säkra dina biljetter här till båda matcher eller köp biljett på plats om du bara vill se derbyt i Allsvenskan.