Övertygande seger borta mot Örebro Kings

3 december 2017 15:04

Under dagen spelade Storvreta IBK borta mot Örebro Kings. Framlyfta av Red Eagles kunde Storvreta ännu en gång vinna en tredjeperiod rejält och få med sig tre poäng efter en 4-10 seger.

Örebro spelar inledningsvis med bra fart och skapar en del lägen och efter dryga fem minuter skjuter Örebros back Hannes Karlsson in 1-0 från backplats via en Storvretaback. Örebro har sen en del fina lägen genom bland andra Emil Ruud men Storvreta jobbar sig in i matchen och både Valdemar Ahlroth och Nicklas Paulsson är nära att kvittera. Istället blir det Tobias Gustafsson som får bollen bakom mål från Henrik Stenberg och Gustafsson lägger in kvitteringen på en backhand dryga halvvägs in i perioden. Några minuter senare kan en fri Simon Palmén styra in 2-1 framför mål men Storvreta replikerar blott 14 sekunder senare. I en spelvändning hittar Mattias Samuelsson över till Stenberg som sätter 2-2. Innan perioden är över hittar dessutom Stenberg över till Michael Jansson som ger Storvreta sin första ledning i matchen, 2-3.

Red Eagles har tagit sig till Örebro och hörs matchen igenom. Ett riktigt bra stöd för Storvreta i Idrottshuset i Örebro.

Den andra perioden ser två snabba mål i inledningen. Efter 1:29 lyckas Örebro bryta Storvreta press och Jacob Embretzen kommer fri från högerkanten och trycker in 3-3 i krysset men dryga halvminuten senare hittar Albin Sjögren in till Niklas Winroth i slottet och han tar tillbaka Storvretas ledning, 3-4. Storvreta får sen chans i powerplay och gör det bra. Man skapar rejäl press men Adrian Kodelja spelar bra i Örebros mål matchen igenom och står emot. När sen Tobias Gustafsson ramlar och får bollen på sig visas han ut för liggande spel. Storvreta klarar av boxplayspelet men sex sekunder efter att Storvreta blivit fulltaliga hittar Emil Lundmark en diagonal till Karlsson som sätter sitt andra för dagen, 4-4 efter två perioder.

I inledningen av den tredje perioden har Örebro några halvchanser men dryga tre minuter in hittar Gustafsson en diagonal till Paulsson i fickan och Paulsson sätter 4-5. Strax efter är Sjögren nära att utöka Storvretas ledning men han träffar stolpen. När sen Storvreta får läge i powerplay skapar man press i nästan hela sekvensen och har en hel del chanser men får inte in bollen. Istället kommer 4-6 strax därefter i en spelvändning när Valdemar Ahlroth får fram bollen till Victor Andersson som sätter den. När strax över halva tredje passerat lägger Ahlroth fram bollen till Winroth framför mål som lättar in 4-7. Sjögren har flera bra chanser och efter 12:55 hittar Ahlroth över till Sjögren, 4-8. Sen kommer 4-9 när Winroth får bollen framför mål och spinner runt och sätter den och därmed fullbordar sitt hattrick. Även 4-10 kommer när Gustafsson hittar in till Andersson i höga slottet och han sätter den högt. 10-4 blir också slutresultatet.

Matchstatistik Örebro Kings vs Storvreta IBK 4-10

Nästa match är först tisdag 12 december 19:00 när Storvreta spelar hemma mot IBK Dalen, vi ses där!