David Andersson “Nu den roligaste delen av säsongen börjar”

1 februari 2018 17:55
Dam

Det blev seger för serieledande Storvreta mot Mora med 5-1 senast och på lördag väntar ny match i division 1. 18:00 är det dags för match mot Hedemora i IFU Arena. Inför fortsättningen av säsongen har vi kollat läget med assisterande tränare David Andersson.

Ni närmar er kval med stormsteg, hur går tankarna?
─ Att det ska bli fortsatt väldigt kul. Vi har fått ihop en väldigt stark grupp både på och utanför banan. Målet denna säsong är ju ganska tydlig och vi har jobbat utifrån det. Tjejerna har verkligen lagt ner tid och ork på att vi ska vara på topp ifrån dag ett. Nu när vi kommer in i slutet på serien gäller det att vi fortsätter på den inslagna vägen och inte blir bekväma. Det är ju nu det roligaste börjar och vi har fortfarande tuffa matcher i serien kvar att ta oss an, berättar David Andersson.

Hur ska ni se till att vara på topp då?
─ Framför allt så ska vi fortsätta slita på träningsbanan och ha kvar våran lysande närvaro. Tycker vi har haft grym konkurrens på träningarna hela året och det gäller att hålla kvar det. Vi håller även på att försöka få till lite träningsmatcher mot högre motstånd för att få upp tempot ännu mera.

Närmast match mot Hedemora, tankar?
─ Det var en tight match sist vi mötte dom. Hedemora spelade då väldigt lågt i sitt försvar och ställde om snabbt när dom fick chansen. Vi blev lite omständliga och hamnade i deras tempo, vilket givetvis var deras plan. När man spelar mot lågt stående försvar gäller det ju att dra upp tempot. Tror dock att vi ska kunna få till det lite bättre här hemma i IFU.

Vilka bitarna kommer ni fokusera på kommande matcher?
─ Vi kommer fortsätta att fokusera på vårat försvarsspel. Det är ju en sådan detalj som man alltid måste försätta att jobba på och med. Sen jobbar vi även mycket med snabba omställningar. Att vi vågar gå för det när vi har chansen. Vi har jätteduktiga kontringsspelare så det ska vi ju givetvis utnyttja. Men som sagt det är ju nu den roligaste delen av säsongen börjar så vi ska nog försöka höja oss på alla sätt och vis, avslutar David Andersson.

Nästa match är alltså nu på lördag 3 februari, 18:00, IFU Arena A mot IBF Hedemora, vi ses där!