David Andersson ”Gäller att sätta alla små detaljer”

7 oktober 2017 09:00
Dam

Det blev seger i premiären av division 1 GUD med 6-2 mot Borlänge. På söndag väntar säsongens andra match i division 1, Storvreta möter Gävle GIK i Alfahallen i Gävle. Assisterande tränare David Andersson analyserar premiären och söndagens match.

Hur analyserar du premiärsegern mot Borlänge senast?
– En helt OK match. Märktes av att det var en premiär i serien och premiär för ett antal av våra spelare på denna nivå. Tycker vi kommer in i det mer och mer under matchen när nervositeten släpper. Jättekul att se att försvarsspelet bara blir bättre och bättre. Även kul att se att vi har ett lugn med bollen i anfallet och skapar en hel del chanser framför Borlänges mål. Boxplayet ser väldigt bra ut, kul att vi även kan sätta dit en boll med en spelare mindre, berättar David Andersson.

Vilka spelare tycker du stod ut mot Borlänge?
– Tycker alla gör en bra insats. Kul att se nyförvärven Andrea Nilsson och Erika Palmeby ta för sig ute på banan. Frida Wennberg som kommer in på en centerplats i mitten på andra gör det väldigt bra. Linnea Hammar som tar centerrollen mellan Johanna Larsson och Erika Palmeby spelar otroligt moget för sin ålder. Matilda Jansson, Agnes Aronsson och Felicia Wallin har otroligt fint bollrull. Rebecka Larsson och Hanna Klemetz sätter en otrolig press på backarna. Våra egna backar spelar väldigt bra. Johanna Åkerfeldt i mål gör en riktigt bra insats och sprider ett lugn i försvarsspelet. Vi gör mål med alla tre formationer vilket alltid är kul.

Fanns det saker ni inte var nöjda med i premiären?
– Man ska väl aldrig klaga efter en seger med 6-2. Det vi behöver höja upp är skottprocenten. Tror vi sköt 56 skott på mål, så kan vi höja upp skottprocenten ett par snäpp så kommer detta bli jättebra, fortsätter han.

Vad tror du om bortamatchen mot Gävle?
– Har ingen jättekoll på Gävle tyvärr. Men de kommer ju ifrån en premiärseger med 5-2 borta mot Enköping så dom kommer nog vara hungriga på att ta ytterligare en seger. Blir kul att komma upp och se deras nya arena och förhoppningsvis göra en riktigt bra match.

Vad krävs för seger i första bortamatchen?
– Att vi verkligen går in och sätter försvarsspelet och att vi vågar spela med långa anfall. Det gäller att sätta alla små detaljer i spelet och kan vi göra det är vi svårslagna. Men det gäller att alla går in med hundra procent inställning. Sen att vi kan höja våran skottprocent.

Blir det elfte raka vinsten på söndag?
– Det är planen. Vi vill ju vara ett topplag i serien och då är det vinster som gäller. Det gäller att vara ödmjuk inför motståndet och uppgiften. Vi har ett riktigt bra lag och gör vi alla de saker vi pratar om på träning och samlingar så har vi definitivt en chans att vinna matchen, avslutar David Andersson.

Matchen mot Gävle GIK i division 1 GUD drar igång 13:30 i Alfahallen i Gävle på söndag.