Seger för Storvreta mot allsvenska topplaget Västra Mälardalen!

6 december 2017 06:57
Dam

Igår spelade Storvreta IBK träningsmatch mot Västra Mälardalen som ligger i delad toppposition i allsvenskan västra. Storvreta nätar första och håller sen ledningen hela matchen och vinner tillslut med 5-3.

Inledningsvis växlar lagen anfall och både Storvreta IBK och Västra Mälardalen har sina halvchanser. Efter dryga fem minuter av den första perioden har Rebecka Larsson en vass chans som räddas men bollen letar sig ut till Emma Bergström som trycker in 1-0. Även om båda lagen har chanser sätter sen Agnes Aronsson 2-0 efter en lång båge och ett välplacerat dragskott, 2-0 efter den första perioden.

I den andra perioden öser lagen på och det tar bara 22 sekunder för Johanna Larsson att utöka Storvretas ledning till 3-0. Dryga sex minuter in reducerar Västra Mälardalen när Jessica Carlsson smäller in en diagonal från vänstersidan, 3-1. Mot mitten av perioden är firma Matilda Jansson och Felicia Wallin nära att kriga in ett mål men lyckas inte hela vägen. För bortalaget har Moa Qvarnlöf ett fint läge när hon kommer fri från vänsterkanten men Johanna Åkerfeldt i Storvreta mål gör en fin räddning. 3-1 efter två perioder.

Efter nästan åtta minuter av den tredje perioden står Åkerfeldt för en monsterräddning när hon får slänga sig från vänster till höger och rädda ett direktskott av Alva Arnqvist. Några minuter senare står Wihla Norem för en liknande räddning på andra sidan banan men Wallin får med sig returen och får fram bollen till Bergström som sätter 4-2. Men med fyra minuter kvar av matchen kommer 4-3 genom Qvarnlöf som trycker in en retur. Precis när Västra Mälardalen sen trycker på för kvittering kommer istället 5-3 via Linnéa Hammar som sätter den från höga slottet, 5-5 blir också slutresultatet.

Efter matchen var det dags för straffar som Storvreta vann med 2-1 efter att Agnes Aronsson missar sin men Mathilda Ekdahl-Skytt och Linnéa Hammar sätter sina straffar. För Västra Välardalen sätter Alva Arnqvist sin straff men Åkerfeldt räddar de andra.

Kommande helg väntar två matcher för Storvreta IBK i division 1 GUD. Lördag 13:30 är det hemmamatch i IFU Arena A mot Hofors och på söndag bortamatch 13:45 mot Borlänge i Ornäs Sporthall.