Seger i första kvartsfinalen mot Helsingborg!

15 mars 2018 21:15

Storvreta hade ledningen för det mesta i en match som var jämn i strax över två perioder. Men kraftigt påhejade av över 2000 åskådare kunde tillslut Storvreta gasa iväg till en seger med 10-5 efter hattrick av Albin Sjögren.

Det märks att slutspelet dragit igång i IFU Arena. Publiken är med i matchen direkt och spelarna trycker på. Matchen är fysisk, grinig och fartfylld. Storvreta pressar på som vanligt men har i inledningen svårt att få till de riktigt vassa chanserna. Tidvis blottar sig Storvreta dessutom bakåt och Helsingborg får närapå några frilägen men Storvreta jobbar hem hela vägen och Viktor Klintsten är tätt. När Storvreta får läge i powerplay trär Niklas Winroth nålen och hittar Jimmie Pettersson i slottet, 1-0 efter dryga fem minuter av matchen. Spelet öppnar upp sig något men nästa mål faller först i periodens slutminut. Helsingborg kvitterar på ett frislag långt utifrån när Nico Salo bågar in den.

I inledningen av andra perioden får Valdemar Ahlroth kliva av med en lower body injury. Det tar annars bara 3:28 för Filip Stenmark att ta tillbaka ledningen för Storvreta när han skottar in den från nära håll. Men den här matchen är tight nu och dryga halvvägs in i perioden tar sig Linus Nordgren hela vägen runt mål och sätter den via köksingången, 2-2. Storvretas poängkung Albin Sjögren svarar dock och vispar in två mål i rad och Storvreta är åter i förarsätet. Men Helsingborg är luriga och med bara 9 sekunder kvar av perioden kvitterar de genom Petri Hakonen, 4-3 efter två perioder.

Det tar dryga tre minuter av den tredje för Helsingborg att näta igen. Denna gång är det Nicklas Lidholm som kvitterar till 4-4. 8:08 kan dessutom Helsingborg ta ledningen för första gången i matchen. Salo gör sitt andra och för ett ögonblick tystnar den så kraftfulla publiken i IFU Arena. Men strax är publiken inne i det igen hänförd av Red Eagles! Storvreta fortsätter gasa och strax efter att halva perioden gått vispar Nicklas Paulsson in kvitteringen, 5-5. Sen handlar det bara om Storvreta. Några minuter senare sätter Tobias Gustafsson 6-5. Under två minuter senare kommer 7-5 genom Henrik Stenberg. När Storvreta får chans i powerplay smäller Niklas Winroth in 8-5. Helsingborg tar timeout och tar ut målvakten för att pressa men det ger bara ett öppet mål till Sjögren som fullbordar sitt hattrick. Men Storvreta är inte klara och med några minuter kvar kommer 10-5 genom Stenberg. Helsingborg får avsluta i numerärt överläge men kan inte få in några fler mål. Storvreta vinner 10-5 och tar ledningen med 1-0 i matcher.

Matchstatistik Kvart 1 Storvreta IBK vs FC Helsingborg 10-5

Närmast väntar kvartsfinal 2 lördag i Helsingborg. Den drar igång 15:00 och du ser den på SSLplay här. Sen är det kvart 3 på måndag 19:00 i IFU Arena, säkra de bästa platserna här!