Tobias Gustafsson ”Två lag som kommer gå all-in för att vinna!”

18 oktober 2017 12:18

Tobias Gustafsson är en av fem Storvretaspelare uttagna till EFT. Och han är en av 10 spelare från den senaste svenska landslagstruppen vi får se ikväll under mästarmötet i IFU Arena. Han berättar om uttagningen och förväntningarna på kvällens match.

Uttagen till EFT, som back eller center?
– Jätteroligt så klart! Alltid kul att spela i blågult så det ska bli riktigt roligt! Som back, inte riktigt kommit upp i landslagsklass som center ännu, berättar han med ett skratt.

Nu har du kört några matcher som center, hur tycker du att det går?
– Jag tycker jag börjar bli mer och mer bekväm där. Börjar få kläm på vilka ytor jag ska täcka och ta för att göra det så svårt som möjligt för motståndarna.

Ikväll väntar Falun, vad förväntar du dig av matchen?
– Ett högt tempo med två lag som kommer gå all in för att vinna! Det blir första matchen som vi verkligen sätts på prov så ska bli kul att se hur vi tacklar det, fortsätter Tobias Gustafsson.

Vad har du för minnen från matcher mot Falun?
– Att de är duktiga med boll och ger man dem för mycket ytor så kan det gå riktigt fort och kvällen blir inte lika rolig som man tänkt sig. Så det gäller för mig i mitten att hålla ihop benen och sno nån diagonalare och gå på kontring!

Vad tror du blir avgörande?
– Jag tror att båda lagen kommer fokusera mycket på försvaret och att inte släppa till så många chanser. Så det gäller att förvalta de chanserna som dyker upp och smälla dit bollen, avslutar han.

Du ser mästarmötet mellan Storvreta IBK och IBF Falun 19:00 ikväll i IFU Arena. Du kan köpa biljetter här.