Cornelia Wallin ”Kul men också väldigt tufft”

7 september 2023 09:39
Dam

Cornelia Wallin ger oss förutsättningarna inför damlagets tre bortamatcher i Svenska Cupen i helgen.

Ni står inför tre matcher i rad under tre dagar av Svenska Cupen med start på fredag, tankar?
– Ja precis, tre matcher kommer att bli kul men också väldigt tufft när vi har bra motstånd framför oss. Det gäller att vi orkar spela som lag för att kunna prestera.

Vad blir viktigt för att hålla hög nivå hela vägen?
– Jag tror att det blir viktigt för oss att kämpa hundra procent in i varje läge och att vi inte viker ner oss för att vi möter tre bra lag, samt att vi ger varandra ny energi inför varje match, fortsätter hon.

Ni inleder mot Sundsvalls IBF följt at Nacka IBK och sen Täby, vad tror du det blir för matcher?
– Alla tre matcherna kommer bli fartfyllda, lärorika men också väldigt tuffa. Har dessvärre inte så bra koll på motståndarlagen sedan innan då vi inte mött Nacka eller Täby förut, och Sundsvall endast två gånger. Men de är alla bra lag, så det är vad vi får utgå från. Skulle gissa på att de tre lagen också kommer att spela olika vilket vi får vara beredda på och att vi därför sätter punkt efter varje match och blickar mot nästa. Tror Däremot är Täby ett SSL-lag, vilket blir nytt och även tuffare för oss än vad vi är vana vid.

Vad kommer krävas av er för att ta er vidare?
– Viktigast blir att vi som lag kämpar på och spelar vårt spel, samtidigt som vi höjer och hjälper varandra, både på och utanför plan. Att få oss vidare kommer också betyda att vi behöver göra mycket poäng, mer än vad vi kanske brukar. Samt att hålla tätt bakåt, eftersom det gäller vinna eller försvinna.

Hur skulle du annars sammanfatta säsongen så här långt?
– Hittills skulle jag säga att säsongen har gett oss bra smakprov på både vinster och lite förlust. Vi har fått med oss bra matcher men även matcher vi varit mindre nöjda med som vi tagit med oss. Dessutom tror jag vi fått se vart vi som lag står nu men också vad vi har framför oss att utveckla, avslutar Cornelia Wallin.

Först ut är alltså matchen mot Sundsvalls IBF nu på fredag 8 september 19:00 i K-Rauta Arena, där alla matcher spelas. På lördag väntar Nacka IBK 16:00 och på söndag rundas det av med match mot Täby FC IBK med start 13:00. Matcherna kan eventuellt ses på Aftonbladet eller Innebandy.tv.

Första matchen kan ses på Aftonbladet TV här!