Cornelia Gustafsson uttagen till U19-VM i Finland!

10 april 2024 22:45
Förening

Cornelia Gustafsson har blivit uttagen till norska U19-damlandslaget som ska spela U19-VM i Finland i maj.

Norska landslagschefen Magnus Skulstad har tagit ut den U19-dam VM-truppen som åker till VM i Lahtis den 7-12 maj.

− Vi är redo för VM i Lahtis och vi är stolta över att kunna presentera truppen som ska representera Norge i mästerskapet. De tjugo tjejer som reser till Finland är de som vi tror är de starkaste idrottarna inom de fyra avgörande faktorerna för att prestera på en hög nivå. Den här kullen har haft en tung förra säsongen på landslagsnivå inför VM. Det här har idrottarna hanterat på ett professionellt sätt och det vill vi runt laget berömma dem för. Vi går nu in i ett mästerskap med de förutsättningar vi har behövt bygga vidare på och ser fram emot denna hedervärda utmaning.

− Ett landslagsuttag, och särskilt ett VM-uttag, kommer alltid att skapa utrymme för diskussion. Vissa är besvikna över att inte få vara med, medan andra är glada över att vara med i truppen. Det är den brutala vardagen i ett landslag. Under de två senaste säsongerna har vi lärt känna många ivriga, skickliga och kompetenta spelare som nu inte ingår i VM-truppen. Jag vill också berömma dessa tjejer för deras stora engagemang och investering av tid, och hoppas att erfarenheten du skaffat kommer att hjälpa dig att utvecklas vidare, avslutar landslagschef Magnus Skulstad.

Läs mer på norska här.

Norska VM-truppen Cornelia Gustafsson