Theodor Jonsson värvad till Schweiz!

24 mars 2021 19:30
Förening

Till kommande säsong kommer Storvreta IBK:s dam- och herrjuniortränare Theodor Jonsson at flytta till Schweiz för att coacha Alligator Malans i U21 och NLA.

− Från nästa säsong kommer jag pröva mina vingar i Schweiz och Alligator Malans organisation. Kommer arbeta mycket i NLA och U21 vilket ska bli spännande och dessutom väldigt lärorikt på många sätt, berättar Theodor Jonsson och fortsätter,

− Fått flera olika förfrågningar i Sverige genom åren. När Malans ringde och presentera deras upplägg, förväntningar och högt uppsatta mål så var det något jag verkligen inte kunde tacka nej till. Jag har ett stort hjärta för Storvreta IBK så detta var ett mycket tufft beslut för mig att fatta där jag hela tiden har pratat med Storvreta under resans gång.

Inför flytten planeras det för fullt för att fylla upp för Theodor Jonsson både på dam och herrjuniorsindan.

− Damlaget sitter Henrik Ededahl, jag med flera och arbetar med för fullt inför säsongen 21/22. Dels rekrytera en ny tränare som ska arbeta vidare på resan mot SSL som vi påbörjade tillsammans denna säsong. Jag tror väldigt starkt på deras fortsatta arbete där! För herrjuniorerna håller vi på att jaga in en tränare som ska axla rollen som grabbarna är mer än värda, jag är fortfarande ansvarig för Akademin i stort sätt sportsligt och det arbetet är i fullgång.

Storvreta IBK Juniorakademi har växt fram till en stark verksamhet som utbildar spelare för ett storlag som Storvreta IBK är i SSL tillsammans med staben där. Spelarna har gjort en resa som är helt fantastik och kommer att fortsatt kunna utvecklas i Storvreta IBK:s verksamhet.

− Vi vill att Akademin fortsatt ska vara stark och även ta nya steg. Så vi letar efter en taktisk, utvecklande och trygg tränare, tillsammans med Oscar Lundin och staben runt JAS.

Theodor Jonsson kommer jobba på med Storvreta IBK fram till säsongens slut och trots flytten kommer koppling med Storvreta IBK aldrig att släppa för Theodor Jonsson.

− Jag kommer ALDRIG klippa bandet med Storvreta. Som jag nämnde tidigare så betyder Storvreta väldigt mycket för mig personligen. Jag är stolt över mitt arbete jag har kunnat bidra med under dessa år. Givetvis har jag mycket att tacka Storvreta IBK för, som förening och folket runt föreningen, jag är väldigt tacksam för allt!

Förväntningar på äventyret i Schweiz är stora, båda på den innebandymässiga utmaningen och den sociala utmaningen.

− Jag har höga förväntningar på klubben, mig själv och äventyret i sig. Jag kommer utvecklas mycket i ett nytt land med nytt språk och annan kultur med mera. Jag kommer komma tillbaka till Sverige efter mina år i Schweiz som en bättre tränare och människa på alla sätt. Förhoppningsvis kan comeback i Storvreta IBK vänta på horisonten med, avslutar Theodor Jonsson.

Storvreta IBK önskar Theodor Jonsson stort lycka till och hoppas på ett återseende när utomlandsäventyret är över.