Mattias Samuelsson har spelat sitt sista VM!

18 september 2020 07:54

Då herr-VM flyttats fram ett år till någon gång 2021 har det konstaterats att Sveriges meste landslagsspelare genom tiderna, Storvreta IBK:s Mattias Samuelsson, har spelat sitt sista VM.

Med 124 spelade landskamper i svenska herrlandslaget är Mattias Samuelsson Sveriges meste landslagsspelare genom tiderna men nu är det alltså slut i och med att nästa VM spelas först nästa säsong.

Sista landskampen blev den 2 februari 2019 när Sverige besegrade Finland med 5-3 i Finnkampen.

Mattias Samuelssons landslagskarriär i siffror:
Landskamper: 124
Poäng: 79 (35+44)
VM: 6 (2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018)
Aktiva landslagsår: 13

Nedan kan du hitta delar av två större reportage som du kan läsa i helhet på SportExpressen respektive innebandy.se.

SportExpressen kan man bland annat läsa:

– Jag har inte tackat nej, men jag kommer inte spela innebandy nästa år då det är VM-år. Och då brukar man inte vara med i landslaget nu heller. Det vore tjänstefel att ta ut mig, säger 37-åringen.

Sista VM-matchen blev en fjärde finalförlust mot ärkerivalen Finland.

– Det kommer alltid att svida, men Finland har varit starkare under min tid. Jag fick i alla fall avsluta med vinst mot Finland i Finnkampen, i min sista landskamp, säger Mattias Samuelsson.

Vilket är ditt starkaste minne från landslagskarriären?
– Det man kommer att tänka på är hemma-VM. Vi var så fruktansvärt bra hela VM då.

Läs hela artikeln här!

Svenska Innebandyförbundets hemsida kan man bland annat läsa:

– Att spela i landslaget har betytt jättemycket för mig. Jag har sedan jag var liten sett upp till människor som kan prestera på absolut högsta nivå. Så när jag kom med i landslaget första gången så var det verkligen något riktigt stort för mig och jag har verkligen uppskattat det enormt mycket hela vägen, säger Samuelsson och fortsätter:

– Titlarna är väl de stora grejerna, men sedan tänker jag också på alla människor, så som alla ledare och spelare som är likasinnade och gillar att tävla. De har lärt mig mycket, vilket också har varit roligt. Så det är kombinationen av de stora titlarna och människorna man träffat på vägen.

En spelare som betytt mycket för Samuelsson och som han har sett upp till är finska Mika Kohonen.

– Vi kom till Storvreta samtidigt och jag tänkte då att om jag håller mig nära Mika så kommer jag lära mig mycket. Så jag försökte vara där och snappa upp så mycket information som möjligt. Han har alltid varit den som har kunnat hantera stora matcher och prestera när det gäller och alltid hoppat in först och velat ta tag i bollen när man både leder och legat under.

Mattias Samuelsson gjorde sin 124:e och sista landskamp den 2 februari 2019, när herrlandslaget vann med 5-3 mot Finland i Finnkampen. Han kommer alltid att vara ihågkommen som spelaren som alltid älskade avgörande situationer, höjde sig när det gällde som mest och var en ständig humörhöjare.

Läs hela artikeln här!