03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Noél Alm Johansson ”Vi lyckades med vårt mål”

13 maj 2022 08:30
Storvreta IBK Juniorakademi

Huvudansvarige Noél Alm Johansson sammanfattar Innebandyfesten för damjuniorerna och blickar mot kommande säsong.

Vi gick in i slutspelet med höga förväntningar. Förberedelserna, truppen, planeringen och hemmaplan, allt kändes bra. Vi kom dessutom till Innebandyfesten med en stark säsong i ryggen så självförtroendet i laget var starkt.

Inför första matchen i gruppen mot Lerum (2-5) var anspänningen hög och vi hade svårt att få spelet att stämma. Men med drygt tre minuter kvar hade vi ändå vittring på en kvittering. Trots förlusten så kändes det som att vi kunde mobilisera kraft och energi inför matchen mot Rönnby (1-4). Det började bra och vi närmade oss den prestation som vi varit vana med under hela säsongen. Det var 1-1 efter första perioden, men den sista perioden blev sönderryckt av 6 utvisningar och vi hade svårt att utnyttja våra powerplay. Istället blev det en av våra tyngsta JAS-förluster den här säsongen.

Luften gick helt ur oss och vi såg hela säsongen rinna ner i en blöt fläck. Det var många känslor, upprördhet, besvikelse och frustration. Men på något otroligt sätt lyckades vi samla ihop oss och vinna sista matchen i gruppen mot svårslagna Täby (3-1).

Otroligt starkt gjort, men fortfarande fanns besvikelsen kvar efter de två första matcherna i gruppen. I de två följande placeringsmatcherna så förlorade vi första mot ett mycket starkt Telge (1-5). Ett lag som innan turneringen tippades till finalen men som föll på målskillnad i sin grupp. I den sista matchen mot Karlstad (5-4), placeringsmatch om 11-12:e placeringen, hade laget bestämt sig att sista matchen skulle vara vår.

Karlstad som några veckor tidigare vunnit USM-guld visste vi hade ett kollektivt starkt lag, precis som vi. Med tidiga mål från oss i perioderna ett och två hade vi en ganska säker ledning inför tredje perioden. Karlstad gjorde dock en stark forcering men vi lyckades hålla undan och fick därmed avsluta innebandyfesten med att konstatera att vi är topp 11 i landet.

Vi lyckades med vårt mål att ta oss till Innebandyfesten och under säsongen pressade vi Falun i flera matcher och lyckades vinna 3 av 4, om man räknar in matcherna i division 1. Ett Falun som sedan i SM-finalen pressade RIG Umeå hela vägen till slutet.

Med lite distans och nu när vi smält alla känslor och intryck så ska laget verkligen vara mycket stolta över Innebandyfesten och säsongen i stort. Spelarna har gjort en enorm utveckling och visat under hela säsongen ett driv och en vinnarinstinkt, inte minst i division 1 och division 3, som vi kan bära med oss in i framtiden.

Hela truppen har snart haft ledigt i två veckor och den 16 maj återsamlas vi och går in i första delen av försäsongen. Jag ser väldigt mycket fram emot kommande säsong och det ser riktigt spännande ut.

Juniorakademin går in i nästa fas, fler spelare blir nu förstaårs seniorer, från ungdomsleden kommer många duktiga spelare in i juniorverksamheten och när jag zoomar ut på hela verksamheten så ser jag en dam- och damjuniorverksamhet som under en lång tid framöver kommer pulsera av duktiga innebandyspelare och underbara människor.

Noél Alm Johansson, Storvreta IBK Juniorakademi