Övertidsseger mot Älvsjö!

30 november 2019 16:11
Dam

Det blev seger med 4-3 på övertid idag när Storvreta tog emot Älvsjö i Allsvenskan Östra i IFU Arena.

Matchen börjar oturligt för Storvreta när bollen letar sig in till 0-1 via benet på en Storvretaback efter dryga fem minuter av den första perioden. Bara minuter senare hittar Matilda Jansson in till Erika Palmeby i slottet men Nathalie Örn i Älvsjökassen räddar. Det blir istället Lina Brynö som sveper in 1-1 från backplats. Men Älvsjö är vassa och sätter 1-2 innan perioden är över.

I den andra perioden tar det strax över tio minuter tills nätet rasslar ännu en gång. Bortalagets Alexandra Rodriguez Lundin trycker in 1-3 från nära håll. Spelet böljar tidvis rejält och med strax under fem minuter kvar av perioden kommer Jenny Tollsten i riktigt bra läge men avslutet räddas. I periodens sista minut kommer till slut 2-3 genom Fanny Schenning.

Storvreta kontrollerar sen spelet i stora delar av den tredje perioden men lyckas inte näta förrän 15:55 när Matilda Jansson trycker in den i powerplay, klockrent framspelad av Emma Johansson, 3-3. Det blir inga fler mål i tredje ronden, trots att Gabriella Melin gör en rush i periodens slutsekunder och får till ett bra avslut.

Istället tas matchen till övertid där lagkapten för dagen Erika Palmeby löper sig fri och lurar ner målvakten innan hon rullar in segermålet, 4-3 till Storvreta.

Matchstatistik Storvreta IBK vs Älvsjö AIK 4-3 ÖT

Närmast väntar nu VM-uppehåll innan Storvreta tar emot Hammarby i Storvreta IBK Sporthall 21 december.