03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Oscar Lundin ”Kommer ställa en del nya frågor”

11 september 2020 13:56

Imorgon, lördag, väntar sista träningsmatchen innan seriestart. Linköping står på andra sidan IFU Arena och Oscar Lundin ger oss förutsättningarna.

Hur skulle du utvärdera matchen mot Hagunda?
− Våra zone entries och vårat etablerade anfallsspel fortsätter att se bra ut. Vi har hittat en väg att hitta upp med bollen på ett kontrollerat sätt som gör det jobbigt för motståndarna över sextio minuter. Vi får spela utan boll lite mindre än väntat vilket gör att vi inte kunde arbeta med pressspelet på det sätt vi ville. Men det är ett projekt över tid. Hagunda stod upp bra första delen av matchen, de kommer vara svåra för de allsvenska konkurrenterna.

Lär bli helt annan match mot Linköping?
− Det återstår att se. Men högst troligt, ja. Linköping har ett, på många sätt, spännande lag. Jag tror de kommer ställa en del nya frågor till vårt försvarsspel.

Var kommer fokus ligga under matchen mot Linköping?
− Det kommer vara olika beroende på formation denna gång. Men som lag vill vi återigen kontrollera matchbilden och se till att vi hittar våran starka, malande känsla över tid. Sedan så skall det, som alltid, bli kul att se Storvreta IBK gå ut och tävla mot en bra motståndare. Då trivs våra spelare som bäst.

Många borta senast, kan det bli lite fler tillgängliga på lördag?
− Ja, i denna stund ser det lite ljusare ut. Vi kommer ha ett par namn till på laguppställningen.

Är det några spelare som gasat lite extra inför matchen?
− Alexander Rudd har haft en bra vecka. Han kommer vara stark. Sedan är Viktor Klintsten tillbaka i kassen. Han ser sugen ut!

Sista träningsmatchen innan seriestart, vad blir viktigt att få med sig?
− Vi känner oss som lag redo inför seriestarten, vi vill återigen ha den där känslan av kontroll jag tidigare nämnde. Och personligen vill jag under ytterligare en match känna av och höra spelarnas ansvarstagande på planen och bänken. Där har de kontinuerligt imponerat på mig.

Matchen mot Linköping drar igång 13:00 imorgon, lördag 12 september, det kommer inte vara någon publik så du ser den på UNT.se/Sport eller SportExpressen Play!