Seger i premiären av Allsvenskan!

27 september 2020 17:39
Dam

Under eftermiddagen tog Storvreta IBK hem bortamatchen mot Älvsjö AIK IBF med 7-3 efter fyra mål av Agnes Aronsson i premiären av Allsvenskan.

Redan efter 1:28 åkte hemmalaget på en utvisning, Storvreta kunde inte näta i powerplay men sekunder efter att Älvsjö blivit fulltaliga kom 0-1 genom Agnes Aronsson. Älvsjö har sedan en boll som dansar på mållinjen bakom Emelie Ronsjö men den räddas i sista stund. Även om hemmalaget sen får chansen i powerplay är det istället Amanda Skyltbäck som lyckades bryta sig loss och placera in 0-2. Anna Monthan reducerade dock innan periodpausen, 1-2 efter första tjugo.

I inledning av andra satte Agnes Aronsson 1-3 och hon lyckades sen fullborda sitt hattrick när hon satt 2-4 efter att Therese Bjurström reducerat för Älvsjö efter 8:05. Amanda Skyltbäck satte sen sitt andra mål i matchen, 2-5. Matchen såg ett flertal utvisningar och tidvis fysiskt spel men det var inget som satte stop för Storvreta. Man hade också en straff i periodens slutminuter som Anna Wijk tog hand om men den räddades.

Tredje perioden inleddes med en rad utvisningar där bland annat Älvsjö fick spela i fem mot tre, något som de utnyttjade till att reducera till 3-5. Emelie Ronsjö stod för en rad fina räddningar under matchen och Storvreta pumpade på. Mitt i perioden kunde Viktoria Hübinette utöka ledningen innan Agnes Aronsson spikade slutresultatet 3-7 efter sitt fjärde(!) mål i matchen.

Tre poäng med hem till Uppsala och närmast väntar hemmapremiär mot Bele Barkarby i IFU Arena den 3 oktober.

Matchstatistik Älvsjö AIK IBF – Storvreta IBK 3-7