Kristofer Widlundh ”Fått lite perspektiv på livet”

10 september 2019 10:01

Inför helgens genrep mot Happee har vi pratat med assisterande tränaren Kristofer Widlundh om säsongen så här långt, helgen, premiären mot Falun och mer.

Hur känns säsongen så här långt?
− Den känns bra! Vi tar steg för steg hela tiden, så det känns bra.

Det pratas mycket om utveckling för alla parter, hur jobbar ni ledare för att utvecklas?
− Dels så sitter vi hela tiden i möten och ifrågasätter det vi gör, så det är utveckling i sig. Sen bollar vi saker dagligen från filosofin till det taktiska och det teoretiska i allmänhet, det är väl utvecklingspunkter vi tar med oss hela tiden.

Du har ju relativt nyligen blivit förälder, har det påverkat ditt matchtemprament något?
− Nej, inte än i alla fall! Sen får vi väl se när vi kommer in i säsongen och det gäller tre poäng men man har väl fått lite perspektiv på livet. Man kan väl säga att det nog är lättare att se saker som man inte har gjort tidigare, det är en häftig upplevelse, säger Kristofer Widlundh.

Vilka spelare tycker du stuckit ut så här långt?
− Tycker Emil Helmrich gjort det fantastiskt bra hittills, en spelare som verkligen tagit för sig, Filip Stenmark likaväl. Viktor Klintsten har startat riktigt bra den här försäsongen och Michael Jansson likaså. Så det ser väldigt lovande ut, sen är det många därtill som har gjort det riktigt bra. Det är kul att se att de har tagit steg.

Till helgen är det två matcher mot Happee, de två sista träningsmatcherna inför premiären, vad blir viktigt i helgen?
− Det viktiga blir att vi får svar på de frågor vi ställer och svar på det vi tränat på för att få någon form av nulägesstatus inför premiären. Resultatet spelar mindre roll sen är det alltid skönt att vinna så det är klart att vi går för det. Men det viktigaste är att vi får svar på de frågor vi har.

Vilka förväntningar ska publiken ha sen på premiären mot Falun 24 september?
− Det är en häftig premiär! I synnerhet när det bara var några månader sen vi spelade SM-final mot just Falun. Det kommer nog vara ett klassiskt tungviktsmöte med mycket känslor många av spelarna vill nog sätta sig i respekt mot varandra. Just att starta säsongen mot ett topplag det är bra, det är häftigt, säger Kristofer Widlundh.

Kommande helg väntar alltså dubbelmöte med finska laget Happee. Lördag den 14 september med matchstart 16.00 och söndag den 15 september med matchstart 13.30, båda matcher i Storvreta IBK Idrottshall i Storvreta.

Den 24 september är det sen dags för premiär av världens bästa innebandyliga – SSL med finalrepris mot Falun! Säkra din plats för hela säsongen genom säsongskort här!