Oscar Lundin ”Vacklat lite i sitt beteende”

20 januari 2021 21:00

Oscar Lundin analyserar förra matchen i Umeå och ger oss förutsättningar inför morgondagens bortamatch mot IBK Dalen.

Hur upplevde du matchen mot Team Thorengruppen?
− Svajig från vår sida. Thoren tilläts ha bollen betydligt mer än vad vi vill och de gjorde en bra match. Vår kvalité med bollen var dålig och det gjorde att vi inte fick trycket som vi vill. Samtidigt så får jag ta på mig en del av det då vi med kort varsel testade nya formationer och det var i efterhand inte rätt val. Man lär sig.

Kändes ändå som en rejäl laginsats?
− På ett visst sätt ja. Bredden i laget har stärkts längs med säsongen och vi har många spelare som går in på planen för att göra skillnad till vår fördel. Det är superkul. Sedan att alla sex backar gör mål är väl något typ av rekord.

Hur ska ni se till att vara förbered för ny Umeåresa?
− Killarna fick ledigt i måndags. Igår genomförde vi att tempostarkt pass med en del fem mot fem. Idag har fystränare Fredrik Norén styrt de sista förberedelserna, fortsätter han.

Tobias Gustafsson kommer tillbaka, vilken effekt tror du det kan ha?
− Självklart blir det en boost. Han har varit borta längre än vad vi förväntade oss och han ser jäkligt laddad ut. Vi har alla utan Liam Åström tillgängliga som det ser ut i nuläget vilket är grymt kul! Stenhård konkurrens inför fyra matcher på nio dagar.

Vad tror du det blir för matchbild mot Dalen?
− Säkerligen högintensiv. De kliver framåt både med och utan bollen. Sedan har de, som man alltid gör efter stora förändringar, vacklat lite i sitt beteende när det går emot under matcherna. Förhoppningsvis kan vi sätta dem i det facket på torsdag.

Vilka nycklar ser du till tre poäng?
− Den viktigaste är att vår kvalité med boll kommer upp i normal standard. Då kommer vi kunna spela mellan deras lagdelar på ett kontrollerat sätt och de kommer få spela mycket utan boll. Sedan har jag förhoppningar på att våra backar fortsätter vinna så mycket närkamper som de gjort senaste matcherna. Det ger oss bra omställningslägen. Den tredje får bli Special Teams. Fem mot fem kommer vi vinna med stor sannolikhet. Nu när vi går in i andra halvan av serien skall de andra spelformerna börja falla på plats, avslutar Oscar Lundin.

Matchen mot IBK Dalen i Umeå startar redan 18:30 imorgon, torsdag, och du ser den på UNT.se eller SportExpressen Play här.