03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Fredrik Lindholm ”Förstod direkt att det var kört”

4 maj 2021 17:51

Under dagen har Fredrik Lindholm opererats för en skada han ådrog sig under söndagens SM-final, nu berättar han hur det gått.

Du har precis opererats, hur gick det?
− Det verkar ha gått bra. De har lappat ihop hälsenan. Hälsenan hade tyvärr inte gått av med ett rakt snitt men de lyckades sy ihop den bra ändå. För övrigt var det helt fantastisk personal på dagkirurgiska. Extremt tacksam.

Hur ser prognosen för rehab ut?
− Jo,jag kommer att ha en stövel/ortos på mig i åtta veckor. Sen är det dags för återbesök och därefter läggs det upp en rehabiliteringsplan. Men jag skulle räkna med att vara borta från elitidrottandet i minst ett halvår. Sen får vi helt enkelt se om det blir mer eller mindre. Jag kommer ta det lugnt och lita på vad läkarna och Muskelcentrum säger. Det är bara att acceptera att det är som det är. Klart står det i alla fall att guldet ska hem nästa år och att jag ska vara med och bidra till det, berättar Fredrik Lindholm.

När tror du att du är tillbaka i spel?
− Vågar egentligen inte hoppas på något men önsketänk är att man är tillbaka till årsskiftet.

Vad var det som hände under matchen?
− Det var egentligen ingenting som hände. Tror knappt någon hann märka att jag haltade av planen. Jag skulle ta ett steg framåt när det helt plötsligt kändes som om någon gjorde en eftersläng och slog mig på hälsenan. När jag väl vände mig om och insåg att ingen var där så förstod jag att hälsenan var av.

Kände du direkt det var allvarligt?
− Jag förstod direkt att det var kört. Väl när strumpan och skon åkte av så såg jag att hälsenan var borta. det behövdes ingen utbildning för att inse det, fortsätter han.

Så här någon dag efter finalen har du någon analys?
− Som många andra är man fortfarande arg och besviken på att vi inte kom upp i nivå. Vi har några chanser där vi kan gå ifrån i ledning men är inte tillräckligt effektiva. Väl i försvaret är vi inte disciplinerade och låter Falun få fina lägen. En väldigt blek insats av oss tråkigt nog. Tyvärr är sporten så att ibland går det och ibland inte. Men nästa år kommer guldet hem, där det ska vara.

Revanschlustan måste vara enorm?
− Absolut. Guldet ska hem, så enkelt är det, avslutar Fredrik Lindholm.