Albin Sjögren ”Matchen blev sekundär”

26 maj 2022 15:59

Albin Sjögren berättar om välgörenhetsmatchen för Ukraina, segern mot Frankrike och VM-kvalet i stort.

Du fick göra lite mål under segern mot Frankrike, hur skulle du beskriva matchen?
− Ja precis, vi ägde ju större delen av matchen. Frankrike kämpar och sliter, det ska dom ha eloge för men vi var några nummer större.

Hur går du in i en match där du vet ni kommer dominera?
− Vi försöker vara proffsiga, vi vet att det är en stor match för motståndarna samt att vi försöker träna på lite saker som man kanske inte vanligtvis kan göra annars, fortsätter Albin Sjögren.

Ni inledde annars med välgörenhetsmatch mot Finland, kan du berätta lite?
− Det var en fin och viktig grej, matchen blev sekundär, själva arrangemanget var viktigare med allt vad det innebar. Kul att vi kunde bjuda publiken på en match där det blev jämnt. Man är inte så van vid att spela match i maj månad så det var studsigt och touchen satt inte där för flera spelare men som sagt det var inte så viktigt i den här matchen.

Var ligger ditt fokus under kvalet i stort?
− Mitt fokus är att hålla sig hel och fräsch. Även fast man möter mindre nationer så vill man prestera bra och gör man någonting halvdant så brukar det inte bli bra så det är bara att köra som vanligt.

Hur skulle du beskriva stämningen i laget?
− Stämningen är bra, det är några rutinerade med samt några nya debutanter som man försöker få in i laget så snabbt som möjligt. Alla är trevliga så det är inga problem.

Närmast Ungern, vad kommer fokus ligga då?
− Som jag sa tidigare, att alla går därifrån skadefria, testa lite nya grejer och ha kul, inte ofta man kan gå ut på en plan och bara ha kul, avslutar han.

Sverige möter Ungern på fredag 13:30 lokal tid och matchen ses på IFFs YouTubekanal.