Oscar Lundin ”Alla möjliga tankar och känslor”

20 april 2021 10:23

Igår kom beskedet att herrarnas SM-final flyttas till 2 maj. Tränare Oscar Lundin reflekterar över beskedet och berättar om upplägget fram till finalen.

SM-finalen flyttas, vilka tankar får du?
− Det är alla möjliga tankar och känslor som dyker upp kring det här beskedet. Och detta hade det gjort oavsett vad som kommit. Svårt att ta på. Därför är det bättre och rätt att blicka framåt och fokusera på att förbereda oss inför vad som komma skall. Oavsett när och var Storvreta IBK spelar om guldmedaljer så skall laget vara redo till max.

Hur kommer upplägget se ut fram till finalen?
− Nu använder vi först ett par dagar till att ladda om både de fysiska och mentala batterierna. Belastningen blir individuellt planerad för att vi sedan skall öka trycket mot slutet av veckan. Nästa vecka skiftas fokus mot själva finalen och de detaljer vi känner kommer bli vägvinnande där, fortsätter han.

Bra att spelarna får chansen att kurera skavanker?
− Vi hade varit mer än redo att spela redan på lördag. Men nu får vi göra det bästa av denna situationen istället.

Någon risk andra laget får tempomässig fördel att ha spelat tuffa matcher under finalveckan?
− Svårt att sia om och inget vi kan påverka. Vi vill ha en så sportsligt rättvis final som möjligt så jag hoppas att de som är smittade kan återhämta sig först och främst, hälsan går först. Vi kommer fokusera det vi kan påverka. Få ut max av de samlingar och träningar vi har framför oss.

Vilka nycklar ser du till att vara maximalt förberedda för det som komma skall?
− För oss som ledarstab handlar det om att se hela bilden nu när vi fick en vecka extra. Ge spelarna det individuella utrymmet att förbereda sig och sedan jobba på och förstärka de delar som laget kommer kunna utnyttja för att vinna säsongens sista match. Det kommer bli bra, avslutar Oscar Lundin.

Korrigeringen av herrfinalens datum innebär följande för den fortsatta semifinalserien mellan Kalmarsund och Falun (just nu 1-3 i matcher):

· Semifinal 5 och eventuellt 6 spelas i KIFAB Arena i Kalmar, 27 och 28 april.
· Eventuell semifinal 7 spelas i Guide Arena i Falun, 30 april.

Läs mer om nya upplägget för SM-finalerna här!