Guld för F06 i Buster & Starlet Cup!

2 maj 2019 07:54
Ungdom

Förra helgen tog Storvreta IBK F06 hem guldet i Buster & Starlet Cup efter en dramatisk final mot Enviken.

Efter att ha spelat i Storvretacupen och Mälarenergicup i Västerås förra säsongen fick laget mersmak och ville komma iväg lite längre. Då andra Storvretalaget gett positiv feedback på Buster & Starlet Cup i Mora föll valet på den cupen.

− Vi pratade mycket med spelarna innan cupen om att själva sätta tonen i matcherna så att vi får spela vårt spel istället för att behöva anpassa oss till andra. Spelarna tog till sig detta och gick in i gruppspelet med ett bra självförtroende, högt tempo, bra passningsspel, grymt målvaktsjobb och framförallt prickfritt försvarsspel av hela laget. Detta resulterade att våra målvakter kunde hålla nollan genom hela gruppspelet och givetvis gick vi då ut som självklara gruppsegrare, berättar tränare Erik Lindfors.

Laget blev otroligt taggat när de fick reda på att de skulle få möta hemmalaget KAIS Mora i semifinalen och alla kände att det skulle bli en tuff utmaning.

− Då vi vunnit stort i samtliga matcher under gruppspelet är det lätt att man börjar tro att man inte behöver vara på tå och anstränga sig. Vi pratade med spelarna om hur vi spelar under press, hur vi reagerar när vi kommer i underläge och hur det är när vi måste avgöra under tidspress. Vi kom fram till att det faktiskt är dem matcherna som vi älskar att spela, och att det är då det är som roligast att vinna. Laget hade en stor tro på sig själva och alla peppade varandra inför kommande semifinal. Att ”aldrig ge upp” och att ”gå hela vägen” blev ledord för laget.

Semifinalen blev otroligt intensiv och tuff och slutade 3-3. Efter sex straffar stod Storvreta kvar som vinnare!

Finalen mot Enviken var både jämn och minst sagt dramatisk. Efter full tid stod det 0-0. Större delen av sudden spelade Storvreta box-play vilket gör att pulsen går upp lite extra på bänken. Spelarna krigade på och lyckades behålla ett tight försvar, men även få till några riktigt vassa kontringar. Matchen går vidare till straffläggning. Storvreta sätter första straffen och sedan murar målvakterna igen kassen vilket innebär seger!

− Vi ledare sammanfattar att samtliga spelare höjde sig inte bara ett, utan två eller tre steg under cupen. Spelarna lyckas få fram allt vi tränat på under säsongen och avslutar med en topp-prestation. Vi har ett lag med bra bredd vilket innebär att vi inte är så positionsberoende. Detta ger en naturlig dynamik i spelet. Intensiteten, viljan, det fysiska och tekniska spelet var otroligt bra! Som tränare blir man stolt när spelarna verkligen visar vad vi vet att de kan, fortsätter Erik Lindfors.

Under säsongens seriespel har tränarna för Storvreta F06 sett en enorm potential i laget och i matcherna har spelarna bjudit på fartfylld och rolig innebandy.

− Vi pratat med spelarna om hur de vill bygga sitt lag för att skapa delaktighet, vilja och glädje. Detta har vi bland annat gjort genom teoripass där spelarna själva fått beskriva vad som gör att de spelar bra innebandy och vad som hotar bra lagprestationer. Spelarna har själva haft förslag och idéer och detta resulterade i en bra sammanhållning och kämparanda. Under cupen hade vi mer eller mindre strukturerade rutiner för att komma in i matchbubblan. Exempelvis hade vi en cup-låt (”Whatever it takes”) som inledde spelarnas egen promenad innan match. Vi hade också ett ”segertåg” innan varje match för att få den där lilla extra adrenalin-kicken.

Nu har Storvreta F06 avslutat träningssäsongen och kommer så småningom ha en gemensam avslutning med lite mat och guld-fest. Många av spelarna lirar även fotboll och utesäsongen ser de också fram emot. Till hösten räknar de med att köra igång som vanligt och fortsätta den resa de påbörjat. Ledare för laget är Erik Lindfors, Jonas Eriksson, Marika Östman, Fredrik Lindkvist och Johan Jonsson.