Storvreta IBK och Nykvarns IBF inleder ett samarbete!

20 augusti 2020 09:00

Nyligen blev det klart att Storvreta IBK och Nykvarns IBF ska inleda ett samarbete på herrsidan för att hjälp båda föreningar framåt.

− Vi är väldigt glada att kunna hitta ännu flera utvecklingsmöjligheter till våra juniorspelare i Storvreta IBK för att uppnå den kvalité som behövs för att kunna representera vårt SSL-Lag. Att det är Nykvarn IBF, med Sebastian Wahlgren i spetsen, som vi ska samarbeta med känns väldigt tryggt och bra. Jag är helt övertygad att vi tillsammans kommer att ta nya steg framåt i båda våra verksamheter, konstaterar Theodor Jonsson, sportsligt ansvarig för Storvreta IBK Juniorakademi.

Kommande tre år kommer samarbetet ge möjlighet för Storvreta IBK:s SSL-spelare och herrjuniorer att matchas med Nykvarn IBF i Allsvenskan och för Nykvarn IBF:s Allsvenska-spelare och herrjuniorer att träna i SSL-miljö och eventuellt matchas med Storvreta IBK.

− Jag tycker att det är häftigt att världens bästa klubb väljer att samarbeta med oss i Nykvarn och att detta ger oss en möjlighet att behålla våra duktiga spelare i regionen. Detta blir också ett grymt komplement till oss då vi kan utveckla våra spelare på ett helt annat sätt nu. Nu har vi chansen att erbjuda alla spelare den nivå de vill nå, konstaterar Sebastian Wahlgren, tränare Nykvarns IBF herr.

Storvreta IBK:s SSL-tränare Oscar Lundin kommer under hösten hålla i två av Nykvarns IBF:s träningar och förutom samarbetet på herrsidan kommer det också anordnas en samarbetsdag som kommer involvera både herr- och damsidan.

− För mig som tränare för Storvreta IBK:s herrlag ser vi ett par styrkor med detta samarbete. Vi kommer ha en bra miljö att spela i för våra killar som kommer tillbaka från skador eller som av andra anledningar får för lite speltid hos oss. Dessutom är Nykvarn en förening som över tid varit skickliga att få fram spännande spelare. Givetvis kommer jag hålla ett extra öga där. Jag är också övertygad om att vi ska kunna hjälpa Nykvarn att utveckla deras verksamhet vidare, berättar Oscar Lundin, SSL-tränare Storvreta IBK.

Storvreta IBK ser detta samarbete som något väldigt positivt för båda parter. Skulle Nykvarns IBF gå upp i SSL så avbryts samarbetet på seniorsidan medan samarbetet på juniorsidan då lever vidare.