Edwin Perry ”Det är otroligt kul”
Publicerad: 2024-05-21
Edwin Perry är för tillfället i Filippinerna och spelar VM-kval för Australien, nu berättar han mer om upplägget och hur det är att representera Australien.

Hur har förberedelserna sätt ut inför VM-kvalet?
− Förberedelserna har gått bra. Vi har haft ett träningsläger i Singapore de senaste sju dagarna så vi har tränat innebandy under dessa dagar och även spelat två träningsmatcher, berättar Edwin Perry.

Några timmar sen blev det seger i första matchen som var mot Kina?
− Jag tycker vi gör en bra match, sjukt kul att se laget spela bra och en fin möjlighet för oss att rotera några spelare. Kina hade inte så mycket att komma med!

Vad har ni för målsättningar med kvalet?
− Målet är att gå till VM, men eftersom kvalet är uppbyggt som en turnering så är målsättningen att vinna turneringen.

Hur exotiskt är detta VM-kval?
− Det är sjukt varmt, man måste dricka vatten hela tiden vilket är en omställning från hemma. Båda länderna är otroligt exotiska! Det var väldigt häftigt att se Singapore både som turist, men även att uppleva staden från ett idrottsperspektiv, har fått se några otroligt häftiga arenor i samband med träningarna. Vi landade i Filippinerna i förrgår så har inte hunnit se lika mycket, men av det jag har sett så verkar allting bra, väldigt tropiskt!

Hur är det att vara landslagsspelare för Australien?
− Det är otroligt kul då jag får spela innebandy på lite udda platser och åka till länder jag aldrig har varit i tidigare. Sen tycker jag det är kul att försöka utveckla sporten i nationen. Innebandy är inte så utvecklat ännu och därför försöker jag bidra resultatmässigt och även lite inom förbundet för att innebandy i Australien ska växa som innebandynation och förhoppningsvis i framtiden röra sig närmare de större innebandynationerna, avslutar han.

Redan imorgon väntar match mot just Singapore innan Australien avrundar gruppspelet av VM-kvalet med match mot Japan.

Du hittar mer information om kvalet via IFFs sida här.

Adam Troy