Filip Langer kommer att träna med Storvreta IBK

22 oktober 2020 16:05

Då man inte längre kan träna innebandy i Tjeckien så kommer den unga innebandystjärnan Filip Langer få chansen att träna med ett av världens bästa innebandylag, Storvreta IBK.

− Det ska bli superkul att få se Filip i våran miljö under ett par veckor. Tjeckiska innebandyn ligger nere på grund av Covid-19 och det gör att han behövde ett lag och en förening att träna med under tiden, säger Storvreta IBK:s huvudtränare Oscar Lundin.

Denna unga innebandyspelare, född 2001, har gjort avtryck inom innebandyvärlden. Inte minst senaste tiden då han skrapat ihop 100 poäng på 59 grundseriematcher i Tjeckiens högsta liga, Livesport Superliga. Nu kommer han få chansen att träna på toppnivå i IFU Arena.

− Det är en ung, men redan högklassig spelare som jag tror kommer innebära en win-win-situation då träningskvalitén vi har kommer hjälpa honom och han kommer även trycka upp vår träningskvalité ytterligare, avslutar Oscar Lundin.

De flesta inom innebandyvärlden har hört talas om den tjeckiska innebandystjärnan Filip Langer. Bland annat genom highlightsmål i Livesport Superliga eller från när han var en av de som ledde Tjeckien till sitt första VM-guld under U19-VM i Kanada 2019.

− Situationen är tuff för alla just nu, även professionella idrottare. Idrotten har stängts ner i Tjeckien och ingen kan träna men jag har tur, Storvreta IBK, ett av världens bästa lag har gett mig chansen att träna med dem fram till att ligan i Tjeckien startar igen, säger Filip Langer.

När han inte tränar så pluggar Filip Langer. I och med att lektionerna nu gått till att vara på nätet kan man studera från var som helst i världen. Något han nu kommer anamma när han beger sig norrut för att träna med de bästa.

− Jag är väldigt förväntansfull inför chansen att träna med de bästa spelarna i världen. Det här kommer hjälp mig mycket i min utveckling och kommer innebära nya livserfarenheter. Som vi säger där hemma, även dåliga saker kan föra något gott med sig, avslutar Filip Langer.

Filip Langer ankom till Uppsala i eftermiddags och kommer börja träna med Storvreta IBK inom kort.