Mattsson och Sörensson uttagna till landslagssamling!

11 maj 2023 11:26
Storvreta IBK Juniorakademi

Både Emil Mattsson och Rasmus Sörensson har tagits ut till svenska U19-herrlandslagets läger på Bosön i maj.

På innebandy.se går att läsa:

U19-herrarna påbörjar nu en ny resa efter framgångarna i VM. Startskottet blir ett tre dagar långt landslagsläger den 26-28 maj på Bosön. Till lägret kallas 44 spelare i två olika åldersklasser där majoriteten får chansen att dra på sig den blågula tröjan för första gången. ”Jag ser fram emot att skapa nya band”, säger förbundskapten Jonatan Brolin.

Efter VM-guldet i Fredrikshamn påbörjar nu U19-herrarna en ny resa som inledds på Bosön med ett tre dagar långt landslagsläger den 26-28 maj.

Till lägret har totalt 44 spelare kallats där åldersfördelningen är helt jämn med hälften av spelarna födda 2005 och andra hälften födda 2006. Några av spelarna har även funnits med i tidigare U19-sammanhang medans resten nu får chansen att dra på sig den blågula tröjan för första gången.

För förbundskapten Jonatan Brolin innebär lägret på Bosön starten på ett nytt äventyr.

– Det känns kul och spännande att börja en ny resa. Det är inga VM-spelare med i den här truppen men det känns roligt att ha med en handfull spelare som varit med tidigare och som kan vara med och bidra med sin erfarenhet, säger Jonatan Brolin. Att ta ut två olika åldersklasser till Bosön ger också landslagsstaben möjligheten att leta efter de egenskaper som kommer vara nyttiga framöver i blågult.

– Som vanligt när vi tar ut en trupp så vill vi bygga vår bas så bred som möjligt. Vi har använt vårt scoutingnätverk även till den här truppen och har försökt titta på flera olika typer av spelare. Vi vill ha duellstarka spelare, offensivt skickliga spelare och spelare som är starka i presspelet.

– Vi vill även ha spelare som kan göra avtryck i gruppen utanför planen. Vi försöker fylla hela rollspektrat. Sen behöver vi lära känna spelarna för att vara säkra på att vi träffar rätt, vi tittar fortfarande brett på de egenskaper som vi söker efter.

Även om det har varit vemodigt att säga hejdå till flera av de spelare som var med och vann VM-guld ser Brolin fram emot att lära känna nya ansikten på Bosön.

– En stor del av mig som ledare handlar om att skapa starka relationer tillsammans med spelarna för att i slutändan bygga världens bästa lag gemensamt. Det är jag sugen på att börja med igen. Det känns jättespännande att lära känna de nya spelarna och med vår stab dra igång det här arbetet, säger Brolin och fortsätter att berätta om lägret.

– Det blir i miniversion när det inte är landskamper och två år till VM men jag tror att många känner en förväntan och är sugna på att vara med och visa upp sig från sin bästa sida. Jag ser fram emot att skapa nya band.

Du hittar hela truppen på innebandy.se här!