Stefan från Schweiz inspirerar SSL-laget

22 oktober 2021 18:15

Under denna vecka har fystränaren Stefan Kneubühler från Schweiz varit på besök hos SSL-laget för att inspirera kring bland annat hur man värmer upp inför träning och match.

Till vardags är Stefan Kneubühler ansvarig fystränare på Schweiz innebandyförbund men han har också jobbat med en hel del andra sporter men det var just genom innebandyn han lärde känna Storvreta IBK:s tränare Oscar Lundin.

− Stefan är här för att inspirera oss skulle inom ett par specifika delar av vår verksamhet. Uppvärmningar är en viktig del för mig. Vår fystränare till vardags, Fredrik Norén, gör ett grymt jobb på det på, att följa upp spelarnas status och jobba på de fysiska värden men han är inte alltid med på plats på träningarna därför känner jag det kan vara bra med någon jag känner kan komma med lite nya idéer. Nya typer av uppvärmningsövningar helt enkelt att få in lite nytt och fräscht i hur vi tänker kring vår uppvärmning. Det är en del, säger Oscar Lundin och fortsätter.

− Sen den andra delen är att han har lite spännande idéer kring hur man gör sig redo för träning och match. Att det inte bara är musklerna, armar, ben, bål som ska vara redo utan även hjärnan, ögonen och öronen. Det tycker jag är jättespännande så det är väldigt kul att han är här. Han är väldigt duktig och jag tror att det kan ge framför allt oss, men förhoppningsvis också Stefan, lite ny inspiration.

Under veckan har Stefan Kneubühler fått leda en del uppvärmnings- och fyspass med SSL-laget. För honom har det varit en möjlighet att få lite semester i Sverige, som han älskar, men också att se hur man gör saker i Sverige och att själv lära sig saker.

− Främst kommer jag hit för att Oscar bad mig och jag är alltid öppen för att utveckla mig själv och andra människor som vill ta ett steg framåt. Som Oscar säger, lite ny inspiration. Sen kan man alltid lära sig saker från andra tränare och spelare. Som små idéer eller detaljer som man kan ta med sig till andra man tränar, säger Stefan Kneubühler.

För Stefan Kneubühler är det viktigare varför man gör saker mer än hur och han hoppas kunna ge inspiration och hjälpa SSL-laget ta ett steg framåt.

− Det handlar om hur vi fystränar och varför. Mer förklaringar kring varför och att få fysträningen mer exakt inriktad mot innebandy och att vi gör saker anpassade till innebandy och inte bara gör samma saker som tidigare. Under uppvärmning fick bland annat SSL-spelarna värma upp sina ögon, att gå från att titta på mobilen en hel dag till att plötsligt skanna av en hel plan är inte det lättaste. Man fick också jobba mycket med både balans och hjärna.

− Jag gillar Stefans tankar, alltid roligt och intressant att höra någon annans tankar om träning och i detta fall specifikt uppvärmning. Många saker han fokuserade på kändes som självklara saker men inget vi har gjort tidigare. eller fokuserat på. Tycker det är bra att skapa en medvetenhet om sig själv och sin träning för att kunna optimera insatserna på innebandyplanen, berättar Victor Andersson och fortsätter.

− Vad gäller själva uppvärmningen så tycker jag att det fanns bra delar att lyfta in i den uppvärmning som vi gör nu. Jag gillar idén om att inte endast fokusera på att väcka kroppen utan även att skapa ett medvetande kring hur andra sinnen också spelar roll. Sedan hade jag personligen velat röra på mig mera under en uppvärmning men som sagt så finns det bra delar att lyfta in som är enkla att göra individuellt också.

Nu på söndag kan ni se om SSL-laget gör något nytt under matchuppvärmningen. Söndag klockan 15:00 väntar match mot Jönköping i IFU Arena, säkra dina platser här.