03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Storvreta IBK tar ny fart!

1 juli 2022 11:45
Dam

Storvreta IBK:s lag i Allsvenskan lyckades inte nå SSL-kvalet förra säsongen men avslutade säsongen starkt och tar nu ny fart för att kunna etablera sig på elitnivå.

Några spelare har tyvärr lämnat för andra föreningar och flera rutinerade spelare har valt att avsluta sina långa och framgångsrika spelarkarriärer. Detta faktum gör det dock möjligt att bygga vidare med spelare från egna led.

Föreningen har under flera års tid arbetat målmedvetet för att ge de absolut bästa förutsättningarna till akademispelarna. De har länge tränat på en SSL-nivå och förra säsongen gav det fina resultat inte minst i och med seriesegern i division 1. Inför den här säsongen kommer flera av dessa spelare ta klivet upp till representationslaget.

− Vi har valt att ersätta spelarförlusterna med våra mycket duktiga juniorspelare som både sportsligt och mognadsmässigt visat att de är redo att ta detta kliv. De saknar såklart erfarenhet men det får inledningsvis kompenseras med att de är bra skolade innebandyspelare som redan lärt sig hantera en hög kravbild, säger huvudtränare Noél Alm Johansson.

Selma Frykholm är en av flera viktiga spelare som är kvar från fjolårets trupp och kommer bära ett stort ansvar i föreningens fortsatta ambition att nå SSL.

− SSL är självklart ett mål för både mig, laget och föreningen. Jag, precis som flera av mina lagkamrater, har valt Storvreta just för att vara med om resan som ett avancemang innebär och det är ett hårt arbete som gäller. Föregående säsong följde jag juniorakademin på nära håll som tränare och vet potentialen de besitter. Nu ligger ansvaret på oss som är kvar från förra säsongen att visa vägen så att de kommer in i det redan från start, säger Selma Frykholm.

Storvreta IBK:s trupp i Allsvenskan Östra 22/23 med kontraktstid

Målvakter
Alice Rodenvall 2 år

Johanna Åkerfeldt 1 år