Staben för laget i Allsvenskan kommande säsong!

22 maj 2022 08:00
Dam

Det är nu klart hur staben för Storvreta IBK:s lag i Allsvenskan kommer att se ut och vi kommer se huvudtränare Noél Alm Johansson i spetsen.

Under förra säsongen var Alm Johansson huvudansvarig för Storvreta IBK:s Juniorakademi på damsidan och assisterande tränare för damlaget.

− Det känns tryggt att få in Noél som huvudtränare, han avslutade förra säsongen starkt med damlaget och har tillsammans med de yngre tjejerna som nu flyttas upp haft en grym säsong i juniorakademin. Vi tror att detta kan vara vägen för ett nytt ungt Storvreta, säger sportsligt ansvarige Henrik Ededahl.

Noél Alm Johansson har en lång tränarkarriär med bland annat ett stort antal SM-finaler och Champions Cup-guld med KAIS Mora och kommer även vara sportchef för dam -och damjuniorverksamheten. Förra säsongen blev det en fjärdeplats i Allsvenskan men jobbet mot ett SSL-kval fortgår.

− Det här är en stor utmaning som kräver stort mod, noggrannhet och många arbetstimmar. Det är en utmaning som passar mig utmärkt och det känns väldigt intressant och inspirerande, konstaterar Noél Alm Johansson och fortsätter.

− En av de stora utmaningarna blir att fortsätta skapa de bästa förutsättningarna för träning och att bygga upp en stark träningskultur där varje spelare är beredda att lägga ner de träningstimmar som krävs. Andra viktiga faktorer är att bygga en stark mental grupp som klarar alla påfrestningar under säsongen och att laget bygger upp ett stort trivselkapital tillsammans.

Efter trettiofyra raka säsonger kan man undra om drivkraften är som innebandytränare finns kvar men där finns det inga tveksamheter.

− Jag tycker fortfarande att det är otroligt roligt och att sporten ger mig så mycket att få uppleva. Jag går alltid till innebandyträningarna för att ge allt till spelarna och jag vill fortfarande lära mig nya saker, samtidigt som jag kan ge lite av den erfarenhet man samlat på sig.

Nya i tränarstaben är två unga tränare i Ludvig Hemmingberg och Fredrik Jeppsson.

− I Ludde och Jeppsson får vi två mycket ambitiösa tränare som är i början av sina tränarkarriärer. Det känns otroligt bra och viktigt att vi lyckats med dessa rekryteringar. Det visar även att vi vågar satsa på ledarsidan och detta är precis vad vi behöver, unga hungriga och nyfikna tränare, konstaterar Noél Alm Johansson.

Linus Boyer är ny fystränare för kommande säsong. Han ersätter Richard Andersson som jobbat med spelarna under flera år. Nu tackar han för sig och in kommer Linus Boyer. Även han kommer från friidrotten och är bland de främsta på sprint i landet. Med Linus kommer vi att fortsätta hålla högsta nivå på fysträningen.

Ledarstaben kommer kompletteras med ett par till personer i serviceteamet och målet är att vi ska ha en riktigt stark ledaruppsättning för att ge spelarna de absolut främsta förutsättningarna.

Ledarstaben 2022/23
Noél Alm Johansson, huvudtränare