06 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match
Idag 1 match

Storvreta IBK klara för DM-final!

30 januari 2023 13:24
Dam

Igår vann Storvreta IBK:s damer sin DM-semifinal mot Frötuna IBF och är därmed klara för final med chans att försvara både sitt DM-guld och sin plats i Svenska Cupen.

Segersiffrorna mot Frötuna IBF skrevs till 5-2. Men efter drygt halva matchen stod det 2-2 mot laget från division 2. Sen kunde Storvreta dra ifrån efter bland annat mål i powerplay och en räddad straff. Lagkapten Selma Frykholm berättar mer.

− Känslan är att vi hade en stor del av bollinnehavet men hade lite svårt att skapa ordentligt tryck. Den här gången kom vi undan med ett effektivt powerplayspel samtidigt som Alice Rodenvall var stabil bakåt med straffräddning och på deras kontringar.

Finalen spelas någon gång den 14 februari mot vinnarna av den andra semifinalen mellan IBK Uppsala Teknologer (D1) och Hagunda IF (Allsvenskan).

− Alla vill alltid slå Storvreta så det krävs att vi stämplar in från start. Nu är det inte avgjort än vilka vi ställs emot men blir det Tekno så blir det kul med ett nytt motstånd. Hagunda möter vi i serien två dagar tidigare så där kan det nog byggas upp lite härliga derbykänslor.

En seger i DM-finalen skulle innebära svarat DM-guld och plats i Svenska Cupen igen.

− Såklart väldigt kul och något vi ska gå för! Titeln ska försvaras och vi ska behålla vår plats i Svenska Cupen, avslutar Selma Frykholm.

Matchstatistik Frötuna IBF vs Storvreta IBK 5-2

Om strax över en vecka, 7 februari, väntar nästa seriematch för damlaget när man möter Täby FC borta. Sen väntar äntligen hemmamatch, det nämnda derbyt mot Hagunda IF den 12 februari.