Tuomas Tiainen klar för Storvreta IBK Juniorakademi!

26 juni 2020 18:45
Storvreta IBK Juniorakademi

Nu kan vi avslöja en högklassig förstärkning till Storvreta IBK:s JAS-lag. Tuomas Tiainen kommer att ansluta till Storvreta IBK:s Juniorakademi från Tikkurilan Tiikerit i Finland.

Förutom Tikkurilan Tiikerit U18 och U21 har Tuomas Tiainen också spelat i finska U16-landslaget men till hösten blir det alltså flytt till Storvreta IBK. Under veckan har han tränat med herrjuniorerna och efter träningen, efter ett kort snack med Mika Kohonen, fick han chansen att berätta mer om sitt beslut och sig själv.

− Jag vill utmana mig själv och spela på en hög nivå och bli tränad av högkvalitativa tränare. Sen vill jag lära mig mer om den svenska kulturen och lära mig prata svenska, säger Tuomas Tiainen och fortsätter.

− Mina styrkor är att jag är väldigt allround och är bra på både det offensiva och det defensiva.

Intervjun genomförs på engelska med hjälp av hans pappa Pekka Tiainen som hjälp vid behov, även om han klarar de flesta svaren själv. När vi vänder oss till förväntningarna inför den kommande säsongen så är de tydliga.

− Jag förväntar mig att få spela med bra lagkamrater och ha ett roligt år med Storvreta IBK och spela så mycket jag kan och att spela för klubbmärket.

Tuomas Tiainen kommer ansluta till laget i början på augusti och hoppas på att bli bättre på att spela med snabba passningar. Under passet i Storvreta passar han in bra i laget och det finns alltid någon av hans kommande lagkamrater som hjälper till vid behov, något han själv bekräftar när han berättar om träningen.

− Det var kul och killarna tog hand om mig helt perfekt, säger Tuomas Tiainen.

Den sista frågan blir om vad man kan förvänta sig kommande säsong och även där är Tuomas tydlig.

− Att vi vinner Juniorallsvenskan!