06 Jan 1 match
13 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

SSL-staben för kommande säsong!

21 maj 2022 08:14

Det kommer bli en hel del förändringar i Storvreta IBK:s SSL-stab inför nästa säsong där bland annat Mika Kohonen blir huvudtränare och Oscar Lundin tar sig an en roll som Spelarutvecklare.

Storvreta IBK har inlett försäsongen och arbetet inför SSL-säsongen 22/23. I ledarstaben finns ett par nya personer och även rollerna har förändrats en del för att kunna arbeta mer professionellt.

Fystränaren kommer ha en större och mer integrerad roll i den dagliga verksamheten och det tillkommer också en Spelarutvecklarroll för att ge spelarna optimala förutsättningar för att kunna utvecklas individuellt i samklang med lagets resa framåt.

Efter två och en halv säsonger som assisterande tränare kommer Mika Kohonen ta över rollen som huvudtränare.

− Det är en otroligt stor ära att vara huvudtränare för det här laget. Jag är ödmjuk inför uppgiften. Tillsammans ska vi bygga någonting att vara stolta över och vi kommer jobba hårt för att nå dit, berättar han.

Oscar Lundin, som går in på sin tredje säsong i klubben kommer ta sig an uppgiften som Spelarutvecklare.

− Vi har analyserat och diskuterat fram och tillbaka under en längre period. Vi ser behovet av ett ökat fokus på spelarnas individuella utveckling och jag är grymt motiverad att få denna möjlighet. Vi ska nu ta fram en tydlig struktur för hur vi kan följa killarnas framsteg och utmaningar på banan. Detta kommer göras med hjälp av våran analytiker. Dessutom tror jag timingen är perfekt för Mika med sin personlighet och sitt sätt att ställa krav att ta sig an huvudtränarrollen. Jag har under mina senaste uppdrag fått chansen att lämna över till min assisterande eller högra hand och det tror jag mycket på, avslöjar Oscar Lundin.

Kim Johansson, som redan presenterats, ansluter som assisterande tränare.

Därtill tillkommer Jonas Anshelm som fystränare. Jonas har en gedigen bakgrund inom militären samt friidrotten och kommer jobba nära killarna i den dagliga verksamheten.

− Jag har varit friidrottstränare i 16 år och då Storvreta IBK tog kontakt kände jag att det skulle vara en rolig och stimulerande utmaning, dels att utveckla mig själv men även att vara med och utveckla Storvreta IBK och dess spelare. Innebandyn är fortfarande en ung sport och det som tilltalar är att föreningen själva vill sätta en ny standard. Att få vara en kugge i det tilltalar mig och det känns väldigt roligt, då jag har stor erfarenhet som ledare och tränare. Jag förväntar mig att de enskilda spelarna kommer att utvecklas som människor och som idrottare. Gör de det så växer de som lag. Min målsättning är att under denna försäsong göra dem signifikant starkare, snabbare och uthålligare samt att utveckla en mental hårdhet hos varje enskild spelare, konstaterar Jonas Anshelm.

Utanför sargen kommer Jörgen Karlsson, Roger Söderlund och Kent Bäckström fortsätta sitt fantastiska arbete att även där ge spelarna bästa möjliga förutsättningar att prestera.

Som analytiker går Örjan Lindhe in på sin andra säsong.

Tre personer lämnar staben. Föreningen vill skicka ett varmaste tack för deras arbete under de senaste säsongerna.

Fredrik Norén, har lett fysträningen på ett eminent vis och varit en stor del i många av spelarnas utveckling. Han har varit mycket respekterad av spelarna både tack vare sin kunskap och sin mänsklighet.

Henrik Lennermark, har varit lagets statistiker under flera års tid för och bakom kulisserna bidragit med kunskap, information och idéer som varit mycket värdeskapande både för tränare och spelare.

Joel Kanebjörk, har med sin energi och Proffsighet som assisterande tränare stått bakom laget i vått och torrt. Han kommer garanterat ha en fin tränarkarriär framför sig.

Stort tack Fredrik, Henrik och Joel!

Ledarstaben 2022/23:
Mika Kohonen, huvudtränare