Tobias Gustafsson är världens bästa spelare!

10 januari 2022 16:01

Idag har det avslöjats att Tobias Gustafsson utsetts till världens bästa spelare. Läs hans tankar om utmärkelsen, framtiden och vad Storvreta IBK betytt för hans utveckling.

Äntligen världens bästa spelare, hur känns det?
− Det känns väldigt väldigt bra. Det är ju den största individuella utmärkelsen man kan få så det är enormt hedrande att ha blivit framröstad till det, framförallt med tanke på hur många otroliga innebandyspelare det finns runt om i världen.

Vilka av dina egenskaper tycker du själv gör dig till en toppspelare?
− Att jag är väldigt allround. Jag har alltid velat bemästra alla delar av spelet och jag tror att i dagens innebandy så kan man inte bara vara bra på en sak, man måste vara lika bra offensivt som defensivt.

Ett av dina största personliga mål nådda, kan du slå av på takten nu?
− Det vill jag såklart inte göra, konstaterar han med ett skratt och fortsätter. Det här är en personlig utmärkelse men varför jag håller på med innebandyn är för att vinna titlar med Storvreta och landslaget och för att lyckas med det så får man aldrig slå av på takten.

Hur ska du se till att fortsätta utvecklas?
− Det gäller att fortsätta träna hårt och jobba med detaljerna i spelet. Jag har fortfarande många saker jag behöver utveckla så viljan till att bli ännu bättre finns verkligen där.

Vad har Storvreta IBK betytt för din utveckling?
− Otroligt mycket. Min utveckling sen jag kom till Storvreta har varit markant. Varje år som gått har jag känt att jag blivit lite bättre och jag tror det framförallt beror på miljön och den vinnarkultur som finns här. Att dagligen träna med extremt duktiga innebandyspelare som gör allt för att vinna gör att man själv blir bättre. Förutsättningarna runt omkring med organisation, IFU Arena och intresset från supportrar har även det varit inspirerande då det alltid funnits krav och förväntningar på att aldrig nöja sig, avslutar Tobias Gustafsson.

Motivering: Tobias Gustafsson är en komplett innebandyspelare med en unik kombination av fysisk styrka, speluppfattning och teknik, en stjärna såväl defensivt som offensivt. År 2021 var han kapten i det svenska landslag som vann VM-guld i Helsingfors, där Gustafsson på ett spektakulärt sätt gjorde det avgörande målet i finalen men också var en ledande spelare genom hela turneringen. I klubblaget Storvreta är Gustafsson en av de stora nyckelspelarna och spelar med en väldigt hög lägstanivå.

Läs mer på Innebandymagazinet här!