Filip Langer klar för Storvreta IBK!

11 april 2023 10:59

Det är med väldigt stor glädje vi kan avslöja att Filip Langer valt att skriva på för Storvreta IBK.

– Vi är väldigt glada att tjeckiske Filip Langer valt Storvreta IBK under minst de två kommande säsongerna. Filip passar perfekt in i vårt arbete med det föryngrade Storvreta. Han har SSL-säsonger i både Pixbo och Kalmarsund och ett antal stora turneringar i tjeckiska landslaget. En center med grym spelförståelse som kommer att vara viktig i vårt lagbygge. Varmt välkommen till Storvreta IBK, konstaterar vice ordförande Henrik Ededahl.

Redan under säsongen 17/18 gjorde Filip Langer sin SSL-debut med Pixbo Wallenstam och fick smaka på den bästa ligan i världen – Svenska Superligan. Efter debutsäsongen återvände han dock till sin moderklubb Tatran Střešovice i Prag.

När tjeckiska ligan hade uppehåll på grund av Corona under 2020 var Filip Langer och tränade med Storvreta IBK under en period men när han väl återvände till Sverige på heltid föll valet på FBC Kalmarsund där han spenderade två säsonger. Men nu har det alltså blivit dags att komma till Storvreta IBK.

– Jag valde Storvreta IBK för att det känns som den bästa miljön för mig just nu. Jag har redan upplevt både Uppsala och anläggningarna här. Jag gillar verkligen det professionella förhållningssättet som alla har i Storvreta. Jag tror att Storvreta och jag kommer att fungera bra tillsammans eftersom vi har samma mentalitet av att bli bättre och bättre hela tiden, berättar Filip Langer och fortsätter

– Det finns också en annan anledning till att jag valde Storvreta och det är Mika Kohonen. Jag uppskattar verkligen hans jobb och jag njöt verkligen av tiden jag var här 2020. Han är min barndomsidol och vi hade många telefonsamtal om vad som faktiskt är bäst för mig. Han gav mig feedback på de andra erbjudandena och tvingade inte fram någonting. Det visade mig hur mycket han bryr sig om mig. Storvreta kändes också som det bästa alternativet för min flickvän och det var verkligen viktigt för mig.

Förutom succé i sina klubblag så har Filip Langer varit med om en hel del på den internationella scenen med bland annat VM-guld i Halifax med tjeckiska U19-landslaget 2019 där man besegrade Sverige i finalen, silver i herr-VM där man förlorade mot Sverige i finalen 2022 och brons i World Games i Birmingham i USA sommaren 2022.

Förväntningarna inför flytten till Storvreta IBK och Uppsala är höga och ädla medaljer finns säkerligen i tankarna.

– Jag förväntar mig att den här destinationen kommer att göra mig bättre både som spelare och som person. Jag förväntar mig att vi kommer att jobba väldigt bra tillsammans och sikta så högt som möjligt. Jag är en person som älskar känslan av att vinna och här i Uppsala handlar det om att vinna. Men jag vill inte prata för mycket om specifika förväntningar för mig handlar det om att visa vad man går för, inte prata om det. Jag har mina mål och drömmar och vill förstås nå dem, men först ska jag lägga ner jobbet som krävs och visa det, avslutar Filip Langer.

Kontraktet är skrivet på två år.