13 Jan 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Försäsongen igång på UP Uppsala!

29 maj 2019 11:30

Storvretas SSL-lags försäsong är i full. Fredrik Norén på UP Uppsala har de senaste åren haft hand om Storvretas fysupplägg och det är dags för återblick på förra säsongen och vad som väntar denna.

Storvretas SSL-lag både svettas och skrattar om vart annat när fyspasset är igång i UP Uppsala fräscha lokaler en kort promenad över IFU Arenas parkering. Det blir många timmar här för att se till att spelarna har bästa möjliga fysiska förutsättningar för att genomföra ena guldsäsongen efter den andra.

UP Uppsala är en otroligt viktig partner för Storvreta och en grundsten i senaste SM-gulden. Under senaste SM-finalen fanns dock lite oro i inledningen av matchen. Fredrik Norén som är huvudansvarig för Storvretas upplägg berättar.

− Det var fantastiskt kul att bärga ett till guld och jättespännande final. Falun gjorde en jättebra start och då vart vi lite oroliga till mans här. Men sen när vi såg att de knöt näven och Jeppe visade vägen var det förlösande. Sen så kändes det som det bara var vi och det fanns ingen tvekan om att vi skulle vinna. Det var jättekul och det kändes som mycket gick enligt planerna.

En lång säsong fick krönas med SM-guld i Globen. Till största delen gick förra säsongen enligt planerna men Storvreta hade en tuff period med lite småskavanker.

− Vi fick ta lite möten och titta på vad skulle vi förbättra och efter det så blev allting bättre och vi hittade en bra belastning över säsongen. Vi fick det att bli riktigt bra genom hela slutspelet och framför allt i finalen.

Inför denna säsong har man sett över vad som funkat bra och vad man kan dra lärdom av och försöka göra ännu bättre. Tre veckor efter SM-finalen var det dags för Storvreta att dra igång igen. Efter en genomgång så var spelarna på plats på UP igen och ett antal pass har redan genomförts. Storvretas försäsong delas upp i olika perioder och inleds med en anatomisk anpassningsperiod.

− Vi tar hand om kroppen slickar såren lite gran, om man haft stelheter, skador, stramheter eller något som behöver förbättras, för att inte dra på sig samma problem kommande säsong, har vi nu ett gyllene tillfälle att verkligen ta hand om kropparna. Och att succesivt bygga upp stabilitet och förbättra rörlighet och balans, säger Fredrik Norén.

Man passar även på att rehabilitera de saker som behövs rehabiliteras och framförallt jobba mycket prehab inför högre belastningar framöver.

Storvretas försäsong kommer sen se ut som det gjort senaste säsongerna där man succesivt tar det tyngre och tyngre. Vissa kommer att jobba mer hypertrofiträning och några mindre då några behöver bygga muskelmassa medan andra inte behöver det.

− Så småningom kommer alla gå över till maxstyrkefasen. Där vi bygger upp en maximalstyrka i de delar som vi tycker är relevanta. I generella termer kan vi säga att vi går mot snabbare och snabbare rörelser från de tyngsta rörelserna. Sen kommer vi gå mer mot specificitet allt eftersom vi närmar oss tävlingsstart och jobba med specifika moment för innebandy, snabbhet, explosivitet och power.

Rörlighet en av UP Uppsala grundstenar och något Storvretas spelare kommer att få jobba med. Har man begränsningar där man är lite för stel och inte kommer ner i kraftvinklarna som man behöver så riskerar man att skada sig.

− Vi har sätt att funktionen är oerhört viktigt om man ska vara hållbar och få ut så mycket som möjligt av sin kropp. Har man inte tillräcklig rörlighet eller smidighet i kroppen så måste man få upp styrkan i ytterlägena för att klara de påfrestningarna när man hamnar där. Så funktionen är superviktigt. Vi trycker mycket på det och det är en del av vår grund som vi alltid utgår ifrån. Vi brukar prata om vår powerpyramid där funktionella basen är a och o. Och har vi satt den tillräckligt starkt och stabilt då kommer vi få hög topp i slutändan också.

Även UP Uppsala förväntar sig, och planerar träningen för, ett nytt SM-guld.

− Det finns ju inget annat, de har vunnit två på raken här. Samtidigt tycker jag det är många lag som har varit duktiga och bra och verkligen inte bara varit munsbitar. Det är en tuff konkurrens och ska vi fortsätta ha guldet så måste vi få alla att fortsätta vilja göra det här tuffa jobbet som krävs för att hålla spetsen. Så mina förväntningar är att alla spelare är bereda att fortsätta göra jobbet som krävs, säger Fredrik Norén.

Närmast på försäsongen väntar en handfull olika tester för att kunna kontinuerligt följa upp träningen.

Vill du lära dig mer om UP Uppsala och kanske ta nästa steg i din egen träning så kan du läsa mer om UP Uppsala på deras hemsida här. Vem vet du kanske stöter på några av Storvretas spelare när du tränar.