Idag 1 match
Måndag

Oscar Lundin ”Det blir en rolig fight på lördag!”

26 november 2020 11:27

Huvudtränare Oscar Lundin ger oss förutsättningarna inför lördagens bortamatch i världens bästa innebandyliga, SSL, mot Mullsjö AIS.

Tredje bortamatchen i rad på gång, hur är läget i laget?
− Jag upplever läget och stämningen som mycket bra. Killarna hjälps åt att dra laget åt rätt håll.

Alexander Rudd tillbaka i träning, hur länge tills det kan vara aktuellt med matchspel?
− Yes. Kul att se honom på planen igen. Vi får se, han har varit borta 5 veckor och trots att han är jäkligt lättränad så vill vi ge honom en startsträcka och få komma igång med träningen. Vi behöver inte stressa. Men jag ser självklart fram emot att se Alexander i matchspel igen. Som alla förstår ger han laget ytterligare en dimension i spelet.

Närmast Mullsjö, vad förväntar du dig för matchbild?
− För en gång skull lite ovisst. Har sett ett par matcher med dem men har svårt att hitta de klara linjerna i deras spel. De har många skickliga spelare men följer vi våra grunder och spelar strukturerat med vårt tryck så kommer vi få kontroll på även denna match, fortsätter han.

Du såg ju deras senaste match, vad fick du med dig från Mullsjös seger mot Falun?
− De vann välförtjänt igår kväll. Mest tack vare en stark offervilja i sitt försvarsspel över hela planen. Samtidigt så hittade jag ett par saker de gör som borde passa oss bra. Det blir en rolig fight på lördag!

Klar förlust senast i Nyhemshallen, kan bli riktigt tuff match?
− Jag såg faktiskt den matchen. Mullsjö var klart mer påslagna då. Ja, det kommer säkert bli tufft. Men det skall vi kunna hantera. Vi vet hur vi vill vinna matcherna oavsett motstånd.

Hur ska ni se till att få till en stark avslutning på matchen?
− Inte leda med 5-6 efter 30 minuter kanske, konstaterar Oscar Lundin med ett skratt. Nej, skämt och sido. Självklart vill vi bli bättre på att hålla en viss tyngd på gaspedalen oavsett hur matchen gestaltar sig. Det har också varit hur det oftast sett ut när matcherna hållit sig mer tighta.

Sen matchfritt i två veckor följt av fler matcher under kort tid, hur ska ni hålla matchform och topprestera?
− Vi kommer först dra ner på träningsbelastningen under första veckan. Ge killarna tid ifrån varandra. Sedan kopplar vi på och gör oss redo därefter, avslutar Oscar Lundin.

På lördag spelar alltså Storvreta IBK borta mot Mullsjö AIS med start 16:00 och du ser matchen på UNT.se och SportExpressen Play.