Richard Andersson “Vi tar en vecka i taget”

4 januari 2021 09:15
Dam

Medan beslut inväntas kring Allsvenskan Östra berättar fystränare Richard Andersson om upplägget för Storvreta IBK:s lag i Allsvenskan under tiden serien pausats och mer.

Hur skulle du sammanfatta säsongen fysmässigt innan uppehållet?
− Vi kom igång relativt sent med försäsongensträningen eftersom truppen fylldes på regelbundet under hela sommaren med många nya spännande nyförvärv från Sveriges alla hörn. Dock måste jag erkänna att jag aldrig var orolig för hur vi skulle hinna i "fas" då laget alltid har en otroligt bra målmedvetenhet och attityd oavsett om det handlar om gymmet eller ett tuffare intervallpass när vi kör ihop.

Hur ser upplägget ut för laget tills vidare?
− Eftersom laget inte får träffas och träna ihop under rådande restriktioner så tränar varje spelare individuellt där en stor del av träningen handlar om att behålla det vi byggt upp under sensommaren och hösten. Mycket av min tankeverksamhet har jag lagt på att hitta pass och träningsformer som är vettiga att köra på egen hand och även vävt in lite tävlingsmoment för att stimulera och ge extra ”pepp”. Mycket ansvar ligger såklart på individen, fortsätter Richard Andersson.

Vilka olika bitar fokuserar spelarna på?
− Prio ett nu under ”lockdown" har handlat det om att bibehålla löpningen, både aerobt och anaerobt så matchformen är så nära det bara går när det väl sparkar igång igen men också styrka och spänst/explosivitet.

Hur svårt är det att planera utan att veta när det drar igång igen?
− Svårt såklart men vi har haft ett bra grundprogram under hela försäsongen som truppen känner sig hemma i. Nu har vi olika varianter av det. Vi tar en vecka i taget och försöker ha olika scenarier i beredskap.

Hur har laget skött sig?
− Exemplariskt. Har haft daglig kontakt med nästa alla spelare i truppen och jag tycker vi har klarat oss bra ifrån sjukdomar/förkylningar och skador under "lockdown".

Vad blir viktigt att planera in när starten är spikad?
− Självklart blir prio ett att komma igång med högt tempo med boll och klubba. Därefter kompletterar vi med ett par fyspass i veckan där främst snabbhet, explosiv hopp/sprint och lite anaeroba mjölksyra-intervaller kommer ge oss en bra matchform hoppas vi, avslutar han.

Här kan du läsa mer om kommande beslut kring Allsvenskan Östra, beslut väntas senast 7 januari.