Henrik Ededahl “Det ser bra ut”

6 april 2020 14:20

I en intervju berättar vice ordförande Henrik Ededahl om ekonomin, SSL-truppen, den kommande SSL-säsongen och mer.

Hur går jobbet för att klara elitlicensen?
− Just nu känns det ganska bra, vi är på god väg. Corona har ju självklart ställt till lite grann på vägen men jag tror vi kommer lösa det här, det ser bra ut, säger Henrik Ededahl.

Många undrar hur Storvreta kan värva spelare när man jobbar så hårt för att nå licensen?
− Ja, det är ju spännande att alla vet vad våra spelare kostar och har koll på trupp läget. Vi håller den budgeten på spelartruppen som är satt. Det är mycket spännande och följa sociala medier om allt som folk tycker om Storvreta IBK. Vet inte varför vi har blivit hela Sveriges hackkycklingar. Ser att det är flera klubbar som troligen investerar mer pengar i sina nya trupper än vad vi gjort, men det är ju svårt att ha någon insyn i såklart. Vi håller våra ekonomiska ramar och det är det enda vi kan jobba efter.

Blev ju snöpligt slut på säsongen på grund av Coronaviruset och plötsligt stod Falun där med SM-guld?
− Ja, det är ju lite konstigt, för jag tycker inte vi spelat om något SM-guld än. Vi har spelat en grundserie med en seriesegrare och det finns ett pris för seriesegern och det är självklart Faluns, de gjorde det jättebra. Även om vi hade olika förutsättningar på säsongen och det gör kanske att jag tycker guldet är ännu mer felaktigt, säger Henrik Ededahl och fortsätter.

− Vi spelade Champions Cup, det gjorde inte de, vi behövde lägga upp säsongen på ett helt annat sätt för att representera svensk innebandy och det tycker jag att vi gjorde jättebra, vi visade att svensk innebandy på klubblagsnivå är bäst i världen.

Och Falun vinner ju faktiskt SM-guld utan att ha spelat en avgörande match på hela säsongen?
− Ja, det är märkligt, ibland går det väldigt lätt. Jag vet inte vad vi ska kalla det men det måste vara ett av Sveriges enklaste SM-guld, helt utan svett och publikintäkter.

Men hur blir det om Coronaviruset påverkar nästa säsong?
− Jag hoppas ju att det som satte stopp på årets säsong och det som också gör jobbet för oss föreningar som sliter med elitlicensen svårt inte händer igen. Om det skulle påverka nästa års säsong blir det många som får det lika tufft med licenskravet till säsongen 21/22 som vi haft i år eftersom förbundet vidhåller att det skall kvarstå. Det vore bra med raka och tydliga svar så vi vet vad vi har att jobba efter.

Om vi blickar mot nästa säsong, hur går tankarna?
− Det finns ju bara en sak och det är att ta tillbaka guldet från Falun, det guld jag kanske inte tycker att de vunnit utan fått till skänks, säger Henrik Ededahl.