Jan Volák ”Där Storvreta IBK hör hemma”

8 maj 2022 09:10
Storvreta IBK Juniorakademi

Huvudansvarige Jan Volák summerar Innebandyfesten för herrjuniorerna och blickar mot kommande säsong.

Hur skulle du sammanfatta Innebandyfesten?
− Vi började med en mycket stabil och säker insats mot RIG. Jag är glad att vi, även efter att ha legat under med 0-3, inte slutade prestera med vårt aggressiva och pressande spel och det gav sin effekt i andra halvlek. Vi var ett mål efter till slut, men den här insatsen betydde mycket för oss, konstaterar han och fortsätter.

− Vi kunde tyvärr inte spela med samma identitet och självförtroende i de följande två gruppspelsmatcherna där vi hade väldigt olika roller mot väldigt defensivt sinnade och välorganiserade lag. En blandning av att vi inte tog våra chanser och visade vad vi verkligen kan och några dåliga beslut i vår egen zon gjorde att vi inte kvalificerade oss till kvartsfinalen vilket var vårt mål.

Men vad tycker du om helgens sista insatser?
− Jag måste säga att jag är riktigt stolt över gruppen och hur de har studsat tillbaka från den tuffa besvikelsen. Det krävs en riktig man för att ta en seger efter en stor förlust och vi har definitivt visat styrka när det behövdes i kvällsmatchen mot Karlstad. Den sista placeringsmatchen för niondeplats handlade om de 03-killarna som gick på sin "sista dans". Jag är så glad att laget har spelade som de gjorde för att säkra en bekväm seger mot ett väldigt bra Sundsvallslag.

Hur kändes det som ett avslut av säsongen?
− Det var en perfekt avrundning för de avslutande spelarna - en blandning av genomgående Storvreta-killar som har varit med i klubben i många år, stora karaktärer som kom till oss i början av säsongen och även de utländska spelarna som har spelat en stor roll också!

Vad kan du ta med dig från helgen?
− Vi tog tillbaka Storvreta där vi hör hemma – topp tio, men vi vet alla att vi hade mer att ge än så. Det var en mycket värdefull upplevelse för alla spelare och jag måste säga en väldigt välorganiserad Innebandyfest med så mycket energi i IFU Arena under hela helgen. Det här laget underskattades av många i början av säsongen, eftersom den sattes ihop bokstavligen i sista minuten. De tuffa slutspelsmatcherna mot Sirius, Falun och Sundsvall har fört samman laget och grabbarna har visat att de kan utföra stora saker tillsammans som vi är riktigt stolta över det!

Vad händer härnäst för Storvretajuniors?
− Nu ger vi pojkarna ett par veckors vila och sedan börjar vi skriva ett nytt kapitel. Vi har tappat många seniora och erfarna spelare, men vi går in i en återuppbyggnadsfas. Vi kommer att arbeta med ett väldigt annorlunda team - främst mycket yngre. Allt är en del av vår långsiktiga plan som vi har med vårt JAS-lag, och även våra ungdomsspelare som kommer att vara en del av detta lag under de kommande säsongerna.

Vad kommer det innebära att ha ett så ungt lag?
− Det faktum att vi har ett ungt lag ger oss tid att fixa en del saker både ovanför och under JAS-laget i klubbutvecklingsstrukturen, vilket behövs om vi vill ta väl hand om våra spelare så att de kan driva sin potential så långt som möjligt utan att klubben skapar några gränser för det. Jag hoppas att alla yngre Storvreta-spelare har njutit av att se Innebandyfesten och att de nu har det som sitt personliga mål att komma dit igen när de är en del av JAS-laget. Det ska alltid vara ambitionen för Storvreta!

Hur känns nästa steg för Storvreta IBK Juniorakademi?
− Jag är verkligen exalterad över detta nya kapitel och kan inte vänta med att göra Storvretas juniorlag till en etablerad medlem av svenska topp tio. Det är här en klubb med status och historia och Storvreta det är där Storvreta IBK hör hemma, och alla i klubben måste se till att vi kommer att göra hundra procent för att uppnå det! Avslutar Jan Volák.