Oscar Lundin klar för Storvreta IBK!

27 februari 2020 08:29

Oscar Lundin är klar som ny huvudtränare för Storvreta nästa säsong och har skrivit på ett avtal som sträcker sig över tre år.

− Vi är väldigt glada att Oscar valt att ansluta till Storvreta IBK. Vi tror att Oscar kommer att ge ett lyft till vår verksamhet och inte bara SSL-laget utan även vårt fortsatta jobb med egna talanger i våra juniorled, konstaterar sportsligt ansvarige Henrik Ededahl och fortsätter.

− Oscar kommer jobba som huvudansvarig i vårt SSL-lag och med talangutveckling av våra juniorer samt hjälpa oss med utbildning av våra ungdomsledare så att vi tar ett stort steg i kompetensutveckling över hela föreningen.

Oscar Lundin har varit i Schweiz i tre år och har tränat Alligator Malans i högsta ligan men nu är det dags att flytta hem till Sverige.

− Storvreta IBK och Uppsala känns som helt rätt val för mig och min familj. Efter tre år i Schweiz så sökte jag en ny typ av utmaning och det är tveklöst att jag kommer få det i Uppland. Kravbilden, och förutsättningar som medföljer den, har från första samtal med Storvreta lockat och jag är redo, berättar Oscar Lundin.

Förväntningarna är höga inför nästa säsong när Oscar Lundin ansluter men även på Storvretas avslutning av denna säsong.

− Jag förväntar mig att laget, både individuellt och kollektivt, kommer stämpla in varje dag i jakten på att bli bättre. Jag förväntar mig att spelarna ställer höga krav på sig själva, varandra och på mig. Till sist förväntar jag mig att laget under sista delen av denna säsong kontinuerligt kommer växla upp och vara jäkligt påslagna när det avgörs i april. Ser fram emot att följa det.

Efter att ha varit huvudtränare för Warberg blev det alltså några år i alplandet med Alligator Malans. Där blev det bland annat silver i schweiziska cupen där man föll i förlängning en dryg vecka sedan. För egen del ser Oscar Lundin att han utvecklats en hel del under sin tid utomlands.

− På flera plan upplever jag. Här nere möter du fler lag med en tydlig identitet och influenser från topptränare och spelare från flera olika länder. Det gör att varje match ser mer olik ut och det har utvecklat mig som matchcoach samt hur vi har skapat våra gameplans. Sedan så har den språkliga barriär som fanns från början lett till att man behövde nå ut till spelarna på andra sätt för att vara tillräckligt tydlig. Sedan tror jag överlag att tre års erfarenhet gör skillnad. Man lär sig hela tiden någonting nytt, om sporten, ledarskap, psykologi och sig själv, avslutar Oscar Lundin.

Storvreta IBK välkomnar Oscar Lundin med familj till Uppsala och Storvreta IBK.

Oscar Lundin, klubbar som huvudtränare:
Warberg IC (2015-16 till 2017-18)
UHC Alligator Malans (2017-18 till 2019-20)