06 Jan 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Kristofer Widlundh ”Vi måste bidra till folkfesten”

5 januari 2020 17:15
Herrjunior

I samband med kvällens träning kollar vi läget med tränare Kristofer Widlundh inför morgondagens hemmamatch mot Linköping.

Rejäl seger mot Jönköping, kan du berätta lite?
– Det var skönt faktiskt. Det jag är mest imponerad av är disciplinen och att vi tar uppgiften på fullaste allvar. Det är inte lätt att åka ner till Jönköping, sitta fyra timmar i en buss och sen gå ut och prestera i nästintill tre gånger tjugo minuter, så det ska grabbarna ha en stor eloge för. Sen förändrade vi i princip alla formationer och vi fick fina svar direkt. Det var många olika målskyttar så väldigt bra och nöjd, säger Kristofer Widlundh.

Hur gick det annars för Mattias Samuelsson?
–Han har besökt läkare och befaras ha en lättare hjärnskakning och tar det dag för dag. Vi kommer följa läkarnas råd.

Hur har din roll förändrat nu när inte Andreas Harnesk är kvar?
– I grund och botten har inte min roll ändrats allt för mycket. Jag och Harnesk delade på mycket och vi delade samma filosofi och står för samma innebandy. Det är väl mer samtal och hantering vid sidan om planen som man får ta större ansvar för och kring och så, men det rullar på. Samma sak där det finns kompetent ledarstab runt omkring som har varit med många år ,spelarna är erfarna och rutinerade och vet vad det handlar om så jag har fullt stöd.

Imorgon väntar match mot Linköping, vilka förväntningar har du?
– Jag har ju förväntningar på att det blir en tuff match. Linköping är ju någonstans i behov av poäng om de ska kunna nå ett slutspel. De har ju pendlat i sin prestation under säsongens gång men har tendenser till att kunna straffa vilket lag som helst. Sen är mina förväntningar är så klart att vi styr och ställer här hemma i IFU Arena. Att vi någonstans har samma killerinstinkt som vi hade mot Jönköping att vi vill hela tiden vill avgöra varje moment med tanke på vad komma skall också i slutet av veckan med Champions Cup också, säger Kristofer Widlundh.

Men vad tror du krävs för att få med sig tre poäng och hur viktigt är det inför Champions Cup?
– Först och främst är det försvarsspelet. Det handlar alltid om att sätta försvarsspelet. Och i synnerhet inför Champions Cup om vi pratar om det. Försvarsspelet och att vi är noggranna där och att vi ligger tight och hårt på våra motståndare. Sen är det ju kvalitén med boll att vi hela tiden har kvalité med och inte står i passningskugga utan att vi hjälps åt, både med och utan boll. Sen att vi tar oss in i de oömma ytorna och skapar en dynamik i anfallsspelet vilket jag tycker vi visade lite mot Jönköping, det är det det kommer handla om.

Det är ju Storvretacupen och kommer vara en riktigt folkfest på måndag, kommer nu bjuda på härlig innebandyunderhållning?
– Det ska vi definitivt göra! Jag menar Storvretacupen är som du säger en folkfest och vi måste bidra till folkfesten, så det ska vi göra.

Redan imorgon, måndag, är det alltså SSL-match i IFU Arena, sista innan Storvreta begär sig iväg på Champions Cup i Tjeckien. Säkra dina platser till matchen mot Linköping med start 15:00 här!

Fotnot: så fort något nytt är klart kring Storvretas SSL-stab kommer information på hemsidan.